Zákon by se však netýkal trasy, jen by zkrátil všechna nutná řízení a umožnil vyvlastňování pozemků. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) se tak postavil za iniciativu, která vzešla z Prahy 4 a z kamióny zle zkoušeného Spořilova.

„Jako pravicový politik mám problém, když se má něco vyvlastňovat,“ připustil Svoboda. Výjimečná norma, která odstraní konkrétní překážku vývoje, mu ale nevadí. „Proto bych chtěl, aby to bylo definováno zvláštním zákonem,“ poznamenal Svoboda.

V Plzni to šlo

Praha 4 se podle starosty Pavla Horálka (ODS) inspirovala zákonem o obchvatu Plzně z roku 2001. Podle něho se mohlo přistoupit k vyvlastnění pozemků, pokud strany do měsíce od doručení kvalifikovaného odhadu na koupi pozemků neuzavřely smlouvu. Vyvlastnění pozemků přitom může být pro jejich majitele lukrativnější.

„Nechci říkat, že v tom zákoně stačí vyměnit slovo Plzeň za slovo Praha, ale ono to tak trochu je,“ poznamenal Svoboda.

Okruh nejdříve v roce 2020

Zákon o Pražském okruhu by byl podle Horálka pro stavbu obchvatu prvním krokem. „Druhým je vymezení trasy budoucího okruhu,“ uvedl Horálek. Například na severu i na východě metropole existuje více variant. Praha dosud trvala na tom, aby s výjimkou malé části u Březiněvsi byla trasa na jejím území. Jiné možnosti a především názor, že okruh má vést kolem Prahy, prosazuje iniciativa a petice Za rozumný okruh, za rozumnou cenu a v rozumném čase, kterou dali dohromady zástupci okrajových částí metropole – Dolních Chaber, Suchdola, Ďáblic, Černého Mostu či Běchovic.

Protože trasa dosud prosazovaná Prahou je zakreslena v současném územním plánu (z nadřazeného dokumentu Zásady územního rozvoje ji však vyškrtl soud), spekulovalo se s příslušnými pozemky.

Ilustrační mapa pražského silničního okruhu

Ilustrační mapa pražského silničního okruhu

FOTO: ČTK, Novinky

Primátor zmínil údaj starý několik let, podle něhož by výkup pozemků přišel investora – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – asi na miliardu korun. Nyní se mluví o jiných cifrách. Jen výkup pozemků mezi D1 a Běchovicemi by ŘSD podle Horálka teď prý přišel asi na pět miliard korun. A tak diskuse o jiné trase dostává váhu.

Pokud se Praze podaří zákon oficiální cestou navrhnout a prosadit v parlamentu, odhaduje se, že by po všech dalších nutných krocích mohl být okruh postaven v roce 2020. Už v příštím roce ale mají začít ve městě stavby, které uleví Spořilovu od kamiónů.