Po více jak třiceti letech se zřejmě vrátí podélné tramvajové koleje na Václavské náměstí. Radě svůj návrh představil první náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP09). „Jde o startovní výstřel. Dohodli jsme se, že Praha chce na Václavském náměstí tramvaj. Ale zastupitelstvem to musí projít celkem třikrát. Máme za sebou první krok, který říká, že chceme změnu, v druhém kroku bude muset být zastupitelstvem schválen konkrétní návrh a poté až reálná změna,“ vysvětlil Hudeček postup, který jeho návrh na umožnění položení tramvajových kolejí čeká.

Takto by mohlo v budoucnu Václavské náměstí vypadat.

Takto by mohlo v budoucnu Václavské náměstí vypadat.

FOTO: Architekti Cigler a Marani

Projednávání bude trvat minimálně rok a půl, ale může se protáhnout i na čtyři roky.
„Město má důvod, proč na to spěchat. Mělo by se to zapracovat do nového metropolitního plánu. Řekněme, že teoreticky je možné, že by byly koleje položeny možná už za dva roky. Navíc tramvajové koleje souvisí i s humanizací magistrály. Vytvořily by tak první přirozený přechod přes magistrálu,“ vyjmenoval důvody, které by měly obnovení tramvajového provozu uspíšit Ondřej Boháč, asistent náměstka Hudečka.

Vybudování linky z Vinohradské do Jindřišské respektive Vodičkovy ulice je podle prvního náměstka z hlediska rozvoje dopravy v metropoli klíčové.

Tramvaje na Václavském náměstí v roce 1972. Za sochou sv. Václava se už staví zastávka metra Muzeum.

Tramvaje na Václavském náměstí v roce 1972. Za sochou sv. Václava se už staví zastávka metra Muzeum.

FOTO: archiv DPP

„Jediná tramvajová spojnice v centru Prahy vedoucí z I. P. Pavlova na Karlovo náměstí je do budoucna neudržitelná. Nyní už to je otázka bytí a nebytí. Cokoli se na této linii stane, způsobí dopravní chaos. Navíc už zde ani nelze tramvajové linky přidávat nebo měnit,“ odůvodnil nutnost trasy Hudeček.

Největším želízkem v ohni, jak skutečně by měl provoz tramvají vypadat, drží architekti Cigler a Marani, kteří jsou autoři zklidnění magistrály a humanizace Václavského náměstí.

Zda se zrealizuje jejich nápad, ale budou muset schválit opět ve vedení Prahy.