Hlavní obsah

Jízda po D1 bude o nervy. Na pětině dálnice se sníží rychlost na 80 km/h

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejstarší tuzemská dálnice D1 se konečně dočká modernizace. Její první etapu zahájí stavbaři v polovině září. Řidičům to ovšem zkomplikuje život, protože na pětině D1 bude muset být snížena maximální povolená rychlost na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Foto: Pro Novinky Miroslav Kovář

ilustrační foto

Článek

"Po dálnici D1 jezdí denně 40 až 60 tisíc vozidel a nemáme možnost dopravu převést jinam. Nezbývá tedy nic jiného než na modernizovaných úsecích rychlost omezit," vysvětlil zmocněnec ministerstva dopravy pro D1 Jiří Švorc.

Modernizace je rozvržena na pět etap a vyžádá si 28 miliard korun. Stavbaři budou mezi Mirošovicemi a Kývalkou pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 centimetrů. Nainstalují zde také proměnné dopravní značky i další telematická zařízení. Vznikne tak vlastně nová dálnice.

Na dotaz Práva, kdy bude celá modernizace hotova, odpověděl ve čtvrtek generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák: "Pokud vše půjde podle předpokladů, mohlo by se to zvládnout do konce roku 2018."

Letos jenom přípravné práce

V první etapě, která začne letos v září, se budou rekonstruovat úseky Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš–Devět křížů. Tedy celkem 44 z 200 kilometrů dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Letos na podzim mají na těchto úsecích probíhat jen přípravné práce pro rozšíření vozovky. Příští jaro se pak už stavební práce rozjedou naplno, protože první etapu je nutné zvládnout do konce roku 2013. Na ni pak navážou zbývající čtyři etapy. S omezením rychlosti a tvořením kolon tedy budou muset řidiči na D1 počítat ještě nejméně šest příštích let.

Modernizace D1 měla původně začít už letos na jaře, zbrzdily to ale průtahy se získáváním stavebních povolení. Ministerstvo dopravy se navíc nyní rozhodlo dodatečně upravit podmínky v dubnu vyhlášených výběrových řízení na jednotlivé úseky, protože byly diskriminační. "Snažíme se tak předejít případným stížnostem neúspěšných uchazečů," řekl novinářům první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Přechody pro zvěř budou dřevěné

Situace se zkomplikovala už v tomto týdnu. Provozovatel motorestu U Rybiček na 42. km se odvolal proti stavebnímu povolení. "Věřím, že tento problém se podaří rychle vyřešit. Vypracovali jsme návrh dohody, která stvrzuje, že motorest bude možné provozovat i během rekonstrukce, a doufám, že jeho provozovatel stížnost stáhne," informoval Švorc.

Největší balvan ohrožující start modernizace byl odvalen ve čtvrtek, kdy ministerstvo dopravy uzavřelo s ministerstvem životního prostředí generální dohodu o realizaci a podmínkách modernizace D1. Bez této dohody by totiž ŘSD nemohlo získat stavební povolení pro úseky Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Velká Bíteš–Devět křížů. "Z dohody vyplývá, že přes D1 se postaví nové přechody pro migraci zvěře. Místo z betonu budou ze dřeva, což sníží náklady o 270 miliónů," řekl Hampl.

Reklama

Výběr článků

Načítám