Zpřísnění předpokládá novela vyhlášky o technických prohlídkách a měření emisí, kterou s platností od května chystá ministerstvo dopravy. Jeho návrh totiž mj. stanoví povinnost vybavit stanice technické kontroly (STK) novými měřícími zařízeními. A náklady na ně si mohou provozovatelé promítnout do cen.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil považuje za důležité, že vyhláška stanoví povinnost měřit prostupnost světla okny. Právě kvůli tomu budou muset provozovatelé STK nové přístroje nakoupit. „Spousta řidičů si dnes dává na skla černé fólie a to může být problém,“ uvedl Tržil.

Pokud STK zjistí, že vůz nesplňuje požadované parametry, nemůže být auto puštěno do provozuLeoš Tržil, šéf dopravní policie

Ačkoli policie může řidiče pokutovat za fólie, které nesplňují požadované parametry, často se to neděje. Policisté totiž mají měřičů málo. „Ve spolupráci s Polskem se přístroje ověřovaly, nyní si je pořizují některá krajská ředitelství, jako třeba v Olomouci,“ podotkl šéf dopravky.

Tím, že stanice technické kontroly budou muset prostupnost světla nově měřit na certifikovaných přístrojích, měla by se práce policie usnadnit. „Pokud STK zjistí, že vůz nesplňuje požadované parametry, nemůže být auto puštěno do provozu,“ dodal Tržil. Ani to ale podle něj neznamená, že by policie v rámci běžných silničních kontrol fólie ignorovala. Bývá však bezzubá.

Se zpřísněním a zpřesněním zejména v otázce propustnosti světla souhlasí i provozovatelé stanic technické kontroly. Podle nich dosud nebyla žádná metodika, jak tuto věc měřit. „Pro nás je výhodné i to, že budou přesně popsány jednotlivé kontrolní úkony, což může omezit případné stížnosti na naší práci,“ řekl Právu vedoucí jedné ze středočeských STK, který nechtěl být jmenován.

Prostupnost světla mají nově měřit kalibrované a certifikované přístroje, aby výsledky byly jednoznačné a nezpochybnitelné. Cena takového přístroje se pohybuje kolem šedesáti tisíc korun.

Tónování skel podle typu vozu a rozsahu přijde majitele auta nejméně na dva tisíce, rozhoduje velikost prosklené plochy. Při montáži při prodeji by majitel vozu měl dostat certifikát výrobku.

Vůz už jen čistý a bez poklic kol

„Odměnou“ za případné zdražení kontrol by měla být vyšší kvalita technických prohlídek a menší riziko korupce. Stanice někdy pouštějí do provozu i auta, jež by na silnice vyjet rozhodně neměla.

Ministerstvo tvrdí, že pokud provozovatelé své ceny zvýší, bude to jen v desetikorunách. Nyní se cena technické prohlídky pohybuje kolem sedmi až osmi set korun.

„Vzhledem k tomu, že kalkulace cen STK je v režimu věcně usměrňovaných cen dle zákona č. 526/1990 Sb., může být zvýšení cen technických prohlídek v STK nejvýše v jednotkách procent. Do měření emisí se navýšení cen nepředpokládá,“ napsala doprava v důvodové zprávě k novele vyhlášky.

Provozovatelé STK se dušují, že povinnost vybavit provozovny novými přístroji, by ve většině případů na cenu kontrol neměla mít vliv. Nevylučují ale, že některé provozovny své ceny zvýší.

Ministerstvo dopravy i policie a provozovatelé STK se shodují, že zpřísnění a zpřesnění podmínek technických kontrol je na místě. V tomto případě k tomu Česko nutí evropská směrnice. „Nechci jen přihlížet, jak na silnicích umírají lidé kvůli špatnému technickému stavu vozidel,“ řekl Právu ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Za pravdu mu dává i šéf dopravní policie Tržil: „Pokud vezmete v úvahu stáří vozidel na českých silnicích, pak přísnější prohlídky jsou jistě na místě.“

Podle již citovaného vedoucího středočeské STK sdružení stanic už delší dobu žádalo ministerstvo dopravy o zpřesnění kontrol, aby se předešlo tahanicím a stížnostem. „Takto by to mělo být výhodnější i pro nás,“ sdělil Právu.

Od května, kdy nová vyhláška vstoupí v platnost, by měl být nově definován seznam kontrolních úkonů při prohlídkách, stanoveny základní popisy závad i stupně jejich hodnocení a určeny metody kontrolních úkonů.

Majitelům vozidel vyhláška uloží výslovnou povinnost přistavit vůz k technické prohlídce čistý a s demontovanými poklicemi všech kol.

Co říká vyhláška o tónování skel
Na předních bočních sklech sloužících k výhledu řidiče musí celková propustnost dosahovat nejméně 70 procent
Propustnost světla čelního skla musí být minimálně 75 procent
Skla za řidičem nejsou limitována propustností světla, ale fólie na zadním skle nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu
Za příliš tmavé fólie mohou policisté řidiči zakázat další jízdu
Pokud závadu na místě šofér neodstraní, mohou mu odstavit vozidlo
Za porušení hrozí řidiči bloková pokuta do 5000 korun. Ve správním řízení za propustnost nižší než 20 procent může pokuta být od pěti do 10 tisíc Kč nebo zákaz řízení na šest až 12 měsíců