Důsledkem dosavadní reformy regionálního školství totiž je, že si každá škola učí po svém. To se nelíbí rodičům, často též pedagogům a nakonec to štve i samotné ministerstvo. Neboť v mezinárodním srovnávání znalostí se čeští žáci v posledních letech dramaticky propadají, což značí, že i sama reforma je propadák.

„Je problém, že například dítě ve třetí třídě v Kutné Hoře se učí úplně něčemu jinému než třeba dítě ve třetím ročníku v Ostravě,“ popsal už dříve Dobeš Právu jeden z problémů.

Jádro pudla tkví v tom, že školství před časem zrušilo osnovy a zavedlo takzvané rámcové vzdělávací programy, z nichž si školy vytvořily vlastní školní vzdělávací programy. Včetně různých projektů (například předražených portálů) vyšel nový systém na stamilióny korun.

Standardy pomohou s testováním

S loňským Dobešovým nástupem na školství přišel ale zlom. Aby zabránil poklesu znalostí, ministr za další nemalé peníze začal zavádět standardy, které stanoví, co mají umět žáci v 5. a 9. ročnících. Tedy obdobu osnov, což lze charakterizovat jako návrat do starých časů.

„Říkám, že české školství je nemocné. Za prvé nevíme, jak kvalitně učíme. Je potřeba definovat standardy – základní požadovanou znalost, která musí být stejná v Brně, v Ostravě, Chebu,“ vysvětlil Dobeš. Dítě musí podle něj umět malou násobilku, zlomky, vyjmenovaná slova a tak dále jak tam, tak jinde. Standard je tedy souhrnem požadovaných znalostí – na rozdíl od osnov, které popisovaly, co a v jakém pořadí se žáci mají učit.

Standardy pak mají pak být základním kamenem pro srovnávací zkoušky z matematiky, českého a cizího jazyka v ZŠ, které Dobeš pro páťáky a deváťáky připravuje.

Testy prověří úroveň čtyřkaře

Ale ne „pouhé“ desítky miliónů, jak sliboval, ale přesně 296 242 042 korun. Tak za tuto sumu zrealizuje ministr projekt, jehož hlavní součástí plošné testování znalostí bude.

Například za 92 miliónů bez DPH připraví firma SAPCON elektronický systém pro testování s databází úloh pro učitele, žáky i rodiče. Včera to uvedli zástupci České školní inspekce, již za projekt zčásti odpovídají.

Testy mají podle inspektorů prověřit minimální úroveň znalostí žáků – tedy úroveň čtyřkaře. „Výstupem bude informace o tom, že nějaké školy mají problém ve vztahu se standardy,“ řekl včera mluvčí inspekce Libor Vacek.

Školy mají staré počítače

Dalších 50 miliónů je určeno na vytvoření počítačového programu, kde si školy budou moci vytvářet a hodnotit své vzdělávací programy. Zhruba 50 miliónů Kč pak také půjde na zlepšení metod inspekčního systému, který by měl odhalit, v čem škola zaostává. Na 50 miliónů je zároveň vyčleněno na vzdělávání kantorů.

Děti budou testy absolvovat na počítačích, díky tomu nemají roční náklady přesáhnout šest miliónů. Problém ale je, že většina škol nemá odpovídající technické vybavení, podle inspekční zprávy z roku 2009 mají ve 44 procentech škol počítače starší pěti let.

„Zadání je, že se děti posadí ve třídě každé ke svému počítači. Každé dostane z několika variant své jedinečné zadání na obrazovku. Bude mít šedesát minut na vypracování odpovědí v uzavřených a otevřených úlohách,“ vysvětlil ministr.

Proč ne Cermat?

Dalším paradoxem je, že projekt spadá pod školní inspekci, třebaže má školství organizaci Cermat, která se zabývá testováním a pod kterou spadají například miliardové státní maturity. „Přiznám se, že i zkušenosti z jiné organizace přímo řízené, to jest Cermatu, byly pro mne jistým varováním,“ řekl Dobeš.

Dnes už také 60 procent základních škol nějaké testy využívá. Včera to uvedla i šéfka inspekce Olga Hofmannová s tím, že většina škol si připravuje vlastní. Celých 35 procent škol využívá zpoplatněné externí testy zejména od firem Scio a Kalibro.

Zlí jazykové ze strany kantorské veřejnosti často tvrdí, že školství staví srovnávacími zkouškami kočkopsa. Hlavním důvodem je možná to, že spravuje 50 miliard korun v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, a aby tyto peníze z EU vůbec dokázalo vyčerpat, vymýšlí projekty tohoto typu.