Loni touto dobou přitom studenti vůbec netušili, budou-li maturovat podle nových pravidel a za jakých podmínek. Nyní se tak situace, co se týká pravidel zkoušení, opakuje.

Letos maturanti skládali zkoušku z češtiny, poté si volili mezi matematikou, nebo cizím jazykem. Pokud včas neprojde novela školského zákona, budou maturovat z češtiny, cizího jazyka a pak vybírat mezi matematikou, informatikou a společenskovědním základem.

Návrh poslankyň Věcí veřejnýchKSČM, který chce udržet jednotné maturity v nynější podobě po dva roky, tedy s dvěma povinnými předměty, ve středu prošel do druhého čtení. TOP 09, ODSČSSD však zamítly návrh na bleskové projednání hned v prvním čtení, které by studentům dalo jistotu, že zůstanou jen dva maturitní předměty.

Sněmovna pouze zkrátila dobu projednávání novely ve školském výboru na 40 místo obvyklých 60 dnů. I kdyby však novela nakonec Sněmovnou prošla, vzhledem k projednávání v Senátu a možnému vetu prezidenta Václava Klause, není jisté, zda by mohla platit už pro příští školní rok. Pokud by měla platit, musí to být před 15. listopadem, tedy termínem podávání přihlášek k maturitní zkoušce ve školním roce 2011/2012.

Dobeš: Ministerstvo nezaspalo

Jestliže návrh včas neprojde, bude platit původní zákon. Ten počítá s tím, že od jara 2012 maturantům třetí povinný předmět přibude. Tři povinné předměty ale podle ministra školství Josefa Dobeše (VV) přinesou do škol více byrokracie. Na tu si už nyní učitelé a ředitelé hromadně stěžovali. „Nevím, jak by se na středních školách dělala státní maturita z informatiky, když tam chybí počítače v drtivé většině,“ uvedl ve Sněmovně Dobeš.

Nové testy nyní přitom neudělalo téměř 20 procent žáků. Dalších skoro deset procent k nim nebylo připuštěno. Za rok tak sítem neprojde podle předpokladů ještě více maturantů.

TOP 09 chce zafixovat současnou podobu maturit jen na jeden rok místo navrhovaných dvou let. Poté chtějí jednu úroveň maturit (nyní je lehčí a těžší) a tři povinné předměty. Studenti by také měli skládat státní maturitu jen písemně, prostřednictvím didaktického testu. Ve středu to řekla šéfka školského výboru Anna Putnová (TOP 09).

„Návrh (VV a KSČM) by bez jakéhokoli zhodnocení letošních maturit znemožnil zkvalitňování státní maturity a zakonzervoval současnou podobu na dva roky,“ dodala.

Dobeš se zlobí: „Důrazně se musím ohradit proti tvrzení kolegyně Putnové, že ministerstvo zaspalo při přípravě státních maturit. Současný model schválili v roce 2008 po více než deseti letech váhání poslanci a tehdy pro něj zvedli ruku někteří poslanci dnes zařazení do klubu TOP 09 a Starostů.“

TOP 09: Dvě úrovně obtížnosti? Nelogické

Dvě úrovně obtížnosti zkoušek, ze kterých si mohou studenti vybrat, jsou podle TOP 09 nelogické a nepovedou ke zvýšení kvality středních škol. „Ústní část zkoušky se navíc ukázala být i přes zavedení pravidel ne zcela objektivní, proto je třeba se zaměřit především na formu didaktického testu,“ myslí si Putnová. Stejně se před časem vyjádřil i ředitel soukromého pražského gymnázia PORG Václav Klaus, jehož škola dopadla při maturitách nejlépe.

Státní maturity se připravovaly 14 let, přišly na zhruba miliardu a půl. V rámci zvýšení transparentnosti chce TOP 09 zveřejnit veškeré smlouvy s dodavateli a po testování okamžitě zveřejnit otázky na internetu.

Dobeš dodal, že naopak po jeho příchodu na ministerstvo se podařilo zjednodušit administrativu a ušetřit desítky miliónů korun při samotné realizaci prvního ročníku státní maturity.

Podobný názor jako TOP 09 má také opoziční ČSSD. Senátor a stínový ministr Marcel Chládek chce s učiteli, studenty i experty probrat, aby společnou část státní maturity tvořil pouze test ověřující základy znalostí českého jazyka, cizího jazyka a matematiky. Školy by pak měly připravit profilovou část maturity, a to písemné i ústní zkoušky.