Například obchvat Chrudimi by se mohl začít stavět příští rok. Krajská skupina určí priority, podle nichž se bude ministerstvo dopravy rozhodovat. Při páteční návštěvě kraje to dnes řekl ministr dopravy Vít Bárta.

Podle Bárty by v budoucnu mohla třetí patro křižovatky postavit soukromá firma. Před několika týdny se začalo stavět, ale asi po měsíci Bárta tuto stavbu společně s jinými silnicemi v Česku zastavil. "Peníze, které jsou teoreticky určeny na třetí patro křižovatky, je lepší použít na konkrétní obchvaty obcí a měst, které budou mnohem více sloužit lidem než to třetí patro," řekl Bárta.

Náměstek ministra Ivo Toman podotkl, že zastavení dostavby křižovatky v Opatovicích "není konec světa". V příštím roce by stát měl vyčlenit peníze na výkupy pozemků pro R 35 směrem na Vysoké Mýto.

"Pro nás je to klíčové a pan ministr to tady potvrdil. Co se týká obchvatů, tak prioritu určitě má Trojice u Parama v Pardubicích a obchvat Chrudimi. Udělám všechno pro to, abychom ze všech možných kritérií spravedlivě a férově vybrali a podle toho, kolik bude peněz, postupně postavili," řekl Toman.

Hejtmana Bárta neuspokojil zcela

Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek je po jednání uspokojen jen částečně. Konkrétních slibů se nedočkal, řekl. Zopakoval, že prioritou kraje jsou samozřejmě obchvaty, ale i stavby R 35 a R 43 a zároveň dokončení splavnění Labe a modernější železniční spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Splavněním Labe se bude ministerstvo zabývat, železniční trať mezi krajskými městy bude muset počkat.

Podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Jana Komárka Bárta v současném plánu se zdvoukolejněním trati Stéblová - Opatovice nad Labem nepočítá. Pro případ, že by se ale peníze nalezly, prodloužila SŽDC platnost územního rozhodnutí. Na modernizaci trati v Ústí nad Orlicí by peníze být měly, podotkl Komárek.

 Do Chrudimi přijel ministr s dobrou zprávou a majákem

Dobrou zprávu přivezl Bárta do Chrudimi. "Na obchvatu Chrudimi se bude pokračovat, budeme stavět a obchvat postavíme. Je to natolik zásadní a připravená stavba, že je efektivní v ní pokračovat," řekl ministr na setkání s občany a politiky. Bárta přijel do Chrudimi se zpožděním 15 minut, neboť nemohl projet obvyklou dopravní zácpou ve městě.

"Nerad se pohybuji s majákem, ale dovolil jsem si této možnosti ministra na posledních 300 metrů využít," vysvětlil Bárta.

Výstavba desítky let připravovaného obchvatu se stále odsouvala, i když Chrudimí projíždí přes 25 000 aut denně. Na letošek na ni silničáři měli přiděleno jen zhruba 20 miliónů korun na archeologický průzkum, ten se však dosud neuskutečnil, neboť ministerstvo dopravy všechny práce zastavilo. Podle Bohumila Vebra z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic by archeologové mohli skončit do 12 měsíců, Bárta nevyloučil, že by se již v příštím roce mohlo začít stavět. Pozemky jsou z 95 procent vykoupeny, ze zbylých vlastníků nikdo prodej neodmítá.

Na první etapu obchvatu spojující silnici od Pardubic s výpadovkou na Vysoké Mýto již byla vybrána stavební firma. Cena stavby se snížila. "Z původních asi 1,5 miliardy klesla o 252 milionů korun, což je nevětší snížení u dopravních staveb v Pardubickém kraji," řekl Vebr. Podle Komárka je ve střednědobém výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury na obchvat vyčleněno po půl miliardě korun v letech 2012 a 2013. Kdy by se uskutečnila výstavba druhé části obchvatu za Slatiňany, nechtěl Vebr odhadovat.