Hlavní obsah

Strany si houfně nechávají dělat vlastní předvolební průzkumy

Právo, Lukáš Bek, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ještě v minulých sněmovních volbách před čtyřmi lety si vlastní průzkumy veřejného mínění zadávala prakticky jen sociální demokracie. Letos už si bez nich předvolební kampaň nedovede představit většina stran, které mají nějakou šanci projít do Sněmovny.

Článek

A některá data zůstávají střežena pod stranickou pokličkou: buď výsledky nejsou právě lichotivé, nebo by se mohly stát návodem pro konkurenci.

Totálně svůj přístup změnila ODS – už je nepodceňuje. „Průzkum veřejného mínění je základní předpoklad pro úspěšné vedení kampaně. Nestačí se řídit jen intuicí, ale musíte vědět, kdo je vaše cílová skupina, co ji zajímá, jak komunikuje, jak přijímá informace, abyste podle toho mohl nastavit zacílení kampaně, témata a komunikační prostředky,“ vysvětluje místopředseda ODS a šéf jejího volebního štábu Ivan Langer.

Důležitý je podle něj rozsáhlý průzkum na začátku kampaně a následně drobnější šetření, která mají zajišťovat zpětnou vazbu.

ODS průzkumy dlouho pohrdala

Občanští demokraté přitom v minulosti často kritizovali předsedu soc. dem. Jiřího Paroubka, že se řídí průzkumy. Podle Langrových slov politika má vycházet „z jasných ideových názorů, a ne jen populisticky reagovat na okamžité nálady veřejnosti“.

Pro ODS pracuje agentura Ipsos Public Affairs. Odtud také přišla zpráva, že 70 procent lidí žádá odchod Jiřího Paroubka z politiky a totéž prý chce i 33 procent příznivců ČSSD. Tyto výsledky se vzápětí objevily na billboardech ODS.

Langer se pustil do průzkumů firem SC a STEM, na jejichž základě Česká televize zve hosty do Otázek Václava Moravce Speciál.

„Obecně je nepřijatelné, aby jedna agentura, která pracuje pro jednu politickou stranu, byla současně ta, která se podílí na zásazích do svobodné soutěže politických stran, a to tím že de facto předurčuje, kdo se může zúčastnit veřejných diskusí v médiích, a kdo ne,“ soudí Langer.

Lidé mohou mít pochyby o způsobu vzniku podobných šetření, v nichž „shodou okolností“ boduje právě ta strana, která si jej zadala. Přesto však informace, že například některý politik uspěl v televizní diskusi, z hlediska předvolebního marketingu na potenciální voliče může zabrat. Různých výsledků lze dosáhnout například formou kladení otázek.

Pro ČSSD dělají tři společnosti

S agenturou STEM spolupracuje soc. dem. Podle jejího volebního manažera Jaroslava Tvrdíka pracuje ČSSD ještě se dvěma dalšími společnostmi, které ale nechtějí zveřejnit svá jména.

Kromě preferencí si soc. dem. nechává zjišťovat „názory lidí, která opatření z našeho programu jsou pro ně nejpřitažlivější, představu o tom, jak zvládáme klíčová společenská témata, úspěšnost, či neúspěšnost volební kampaně“.

ČSSD se ptá i na své konkurenty. Strana v době kampaně za průzkumy podle Tvrdíka utratí částku v řádu miliónů korun.

Průzkum může pozměnit i kandidátku

Lidovci používají agentury spíše výjimečně. Od Factum Invenio si nechali udělat podrobný průzkum témat, se kterými šli do voleb, a podle něho upravili kampaň. Podle volebního manažera KDU-ČSL Tomáše Podivínského šetření stojí i za změnou kandidátky.

Šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda v březnu odešel do Královéhradeckého kraje a místo lídra v Praze přenechal šéfce EDS Jan Hybáškové. „Z průzkumu vyšlo, že se změnou získá víc,“ uvedl Podivínský. Svoboda také zadal firmě Median, aby zjistila, jak si stojí na Hradecku, poté co se kvůli průzkumu pro ČT nedostal do televizní diskuse. Podle Medianu by lidovci pět procent překonali.

Chtějí znát profil voliče

TOP 09 využila od svého vzniku agentur také několikrát hlavně proto, aby zjistila, jaké voliče oslovila. Jeden průzkum si objednala u brněnské agentury Focus. „Chtěli jsme poznat profil našeho voliče, zajímali jsme se, zda jsou aktivní, zda přijímají změny, zda jsou egoisté či altruisté, ne proto, co jim říkat, ale abychom poznali, jak s nimi komunikovat,“ řekla Právu analytička TOP 09 Kateřina Weissová.

Poté co na konci března TOP 09 zveřejnila program, si zadali šetření u Factum Invenio. „U věcí nepopulárních, kterých se strany obávaly, jako je zavedení školného na vysokých školách, se ukázalo, že nemají tak výraznou nepodporu, jako měly v minulosti,“ uvedla Weissová. Také se ale dozvěděli, že se zrušením porodného nesouhlasí 86 procent lidí.

S průzkumy často pracují Věci veřejné, které si jich za poslední půlrok zadaly okolo 15. Zaplatily za ně 250 tisíc korun. „Ptali jsme se na hodnocení strany a osobností, republiková i lokální témata, na subjektivní rozhodnutí respondentů. Také na preference,“ řekla Právu tisková mluvčí Petra Hrušová.

V lednu si strana například zadala průzkumy STEM/MARK a Factum Invenio, podle kterých se poprvé ukázalo, že se v hlavním městě totálně přepsala politická mapa a Věci veřejné by tu získaly přes deset procent.

Komunisté jako jedni z mála tvrdí, že si před volbami žádné průzkumy neobjednávají. „KSČM pečlivě, jako jiné politické strany, sleduje průzkumy preferencí, ale nepřikládá jim zase takový význam jako některé jiné strany,“ řekla na dotaz Práva mluvčí KSČM Věra Karasová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám