Hlavní obsah

Strany se předhánějí v reklamě, propagují je trika, kalendáře i vůně do auta

Právo, Oldřich Danda, Lukáš Bek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Politické strany si našly nový způsob, jak utužovat přesvědčení svých voličů a ještě přitom vydělat. Zatímco dříve se pouze na mítincích rozdávaly drobné dárky, dnes si lze pomocí internetových e-shopů koupit oblečení či doplňky se stranickými motivy.

Článek

ODS tak nabízí třeba šňůrku na klíče či mobil za dvacet korun, za stovku lze pořídit triko Modrého týmu s nápisem Go Right. Kniha mapující slavné okamžiky Mirka Topolánka v době českého předsednictví Unii vyjde na 250 korun.

K mání je třeba také kalendář připomínající historii ODS, kde se střídají černobílé fotografie s Topolánkem a jeho předchůdcem Václavem Klausem. Podle mluvčího Martina Kupky je nejprodávanější vůně do auta za deset korun.

ODS se podle místopředsedy Ivana Langera inspirovala v zahraničí. „Chtěli jsme povzbudit sounáležitost s odéeskou,“ vysvětlil na dotaz Práva.

Myšlenka e-shopu vznikla spolu s Modrým týmem - tedy lidmi, kteří nejsou sice členy, ale otevřeně se k ODS hlásí a také ji propagují.

Strany nesmějí samy podnikat, ale mohou si založit obchodní společnost nebo družstvo. Ty mohou vydávat knihy, časopisy, řídit televizi či rozhlas, pořádat kulturní a sportovní akce a také vyrábět a prodávat reklamní předměty. Podle Kupky je e-shop nevýdělečná aktivita, příjmy pokrývají náklady. „Cílem je šířit značku politické strany spontánně mezi veřejností,“ uvedl Kupka.

Občanští demokraté si založili firmu ODS Publishing s.r.o., která vznikla letos 20. července. Sídlí v budově stranické centrály na malostranském Jánském vršku. Jejím jednatelem je hlavní manažer ODS Jan Kočí.

Holky milují Karla

Nápadem prodávat reklamní předměty se inspirovala i TOP 09. Na svých internetových stránkách minulý týden zřídili elektronický obchod, kde nabízejí trička těžící z popularity předsedy. „Zájem o trička s Karlem Schwarzenbergem ve warholovském stylu jsme zaznamenali bezprostředně po prvním setkání s občany v hospodách,“ řekl volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček. Výtěžek za trička „s Karlem“ - ve středu to bylo přes devět tisíc korun - má jít na charitu. „Pan předseda to takto schválil, takže to byla zřejmě jeho podmínka,“ řekl Poláček. Na druhém tričku je nápis Milujeme Karla - Holky.

V e-shopu TOP 09 lze koupit i reklamní předměty - deštník, čepici či luxusní pero - se stranickým logem. Tyto peníze mají sloužit na volební kampaň. Do středy si vydělali sedm tisíc korun.

TOP 09 právní situaci vyřešila ale jinak. Oslovila reklamní firmu Reda a jí své logo pronajala. „Jestli se mohu spolehnout na rozbor právníků, tak je to čisté,“ uvedl Poláček. Dodal, že se založením vlastní firmy, která bude zaštiťovat jejich aktivity, v budoucnu počítají.

Průkopníkem v podnikání politických stran prostřednictvím dceřiné společnosti jsou soc. demokraté. Ti v roce 2000 obnovili činnost předválečné firmy Cíl, která podniká v reklamní a vydavatelské oblasti a zároveň ČSSD spravuje její nemovitosti, např. pražský Lidový dům. Za to ČSSD každoročně posílají desetimiliónové dary, nebo straně půjčují.

Anketa

Koupili byste si tričko nebo jiný propagační materiál nějaké politické strany?
Ano
50 %
Ne
50 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 21763 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám