Hlavní obsah

Paroubek strašil spolustraníky zbytečně, konkurence půl miliardy na volby nedá

Právo, Lukáš Bek, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek o víkendu varoval své straníky, že 160 miliónů nachystaných na volební kampaň může být s půlmiliardou, kterou odhadl u konkurentů, příliš málo. Podle ankety Práva mezi politickými stranami se však zdá, že konkurenti ČSSD na 500 miliónů volebních výdajů zdaleka nedosáhnou. Paroubkovy výpočty jsou podle místopředsedy ODS Ivana Langera úsměvné.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Místopředseda ODS Ivan Langer tvrdí, že ČSSD dá na kampaň víc než 160 miliónů.

Článek

Některé strany vydaly desítky miliónů do termínu podzimních voleb, které se nakonec nekonaly. Tentokrát hodlají strany šetřit – příští rok je čekají hned čtyři volební klání – v květnu se bude volit do Sněmovny, na podzim do třetiny Senátu, obecních zastupitelstev a ještě proběhnou "krajské“ volby v Praze.

Místopředseda ODS Ivan Langer v úterý na dotaz Práva řekl, že jeho strana teprve kampaň připravuje. Rozpočet na celý rok ještě nemá, ke sněmovním volbám Langer poznamenal: "Bude to podle mne o něco méně, než jsme plánovali na podzim.“ To bylo podle něho kolem dvou set miliónů.

Langer se prý musel pousmát, když slyšel, kolik hodlají do kampaně dát sociální demokraté. Zdá se mu to totiž podle jeho zkušeností příliš málo.  

Lidovci do 15 miliónů, TOP a KSČM jen za své

Lidovci chtějí za sněmovní volby utratit co nejméně – maximálně 15 miliónů korun, které si budou muset zčásti půjčit. Na předčasné volby si vzali úvěr 25 miliónů. Většinu již utratili, ale řada materiálů jim zůstala a ty využijí i na jaře. 

"Volební štáb má za úkol vypracovat varianty pět, deset a patnáct miliónů korun. Chceme být co nejúspornější, s co největší efektivitou,“ řekl Právu předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Dodal, že budou pokračovat s akcí Ploty, při které jejich členové a příznivci vyvěšovali reklamní plakáty na své ploty a štíty domů.  

Komunální volby si budou platit krajské organizace KDU-ČSL a peníze podle Svobody mají připravené. Také případní kandidáti na senátory musí počítat, že jim KDU-ČSL příliš nepřispěje. "Nějaký příspěvek z centra jim dáme, ale musí najít i zdroje v krajích,“ uvedl Svoboda. Dříve dávali kolem sto tisíc korun.  

TOP 09  doufá ve 30 miliónů od sponzorů

TOP 09 uvažuje o částce 30 miliónů korun, které doufají získat od sponzorů, a také chtějí dojednat s dodavateli delší dobu splatnosti a faktury zaplatit až z výtěžku za hlasy. Za podzimní kampaň totiž zaplatili 20 miliónů korun a další část peněz od sponzorů, kteří jim podle říjnových dat přispěli 37 milióny, jim spolykal provoz.

Senátní a komunální kampaň se podle volebního manažera TOP 09 Jaroslava Poláčka bude odvíjet podle výnosu za poslanecké hlasy. "Podle toho, jak dopadnou volby do Sněmovny, se budou vyvíjet úvahy o kampani do Senátu a místních zastupitelstev,“ uvedl Poláček.  

Nevolební kampaň
Většina stran včetně neparlamentních za minulou kampaň utratila velkou část svých prostředků. Tlustou čáru přes rozpočty jim udělal Ústavní soud, který 1. září konání říjnových voleb zrušil, protože si k nim poslanci pomohli protiústavní cestou. V ten den odstartovala horká část kampaně do voleb, které byly plánovány na 9. a 10. řijna, a propagační materiály předplacené zaplňovaly reklamní plochy ještě po celé září i říjen. Výsledky kampaně si tak nakonec pochvaloval jen Miroslav Kalousek, jehož TOP 09 tou dobou oficiálně ani neexistovala. Strana se tak podle něj alespoň představila občanům.

Také komunisté nechtějí platit kampaň z úvěru. Do sněmovních voleb se chystají investovat 34 miliónů. Za reklamu do předčasných voleb utratili sedm miliónů. "My zásadně volební kampaň na úvěr neděláme, raději máme skromnější kampaň,“ řekla Právu místopředsedkyně KSČM Věra Žežulková. 

Strana zelných má připraveno, stejně jako před neuskutečněnými říjnovými volbami, investovat do jarní kampaně zhruba pět miliónů korun. "V podzimní kampani jsme proinvestovali částku řádově ve statisících korun,“ sdělil Novinkám mluvčí strany René Kubášek. Zelení totiž se zapojením do horké fáze kampaně vyčkávali, tudíž jim základní suma na prezentaci zůstal. 

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám