Hlavní obsah

Historii poutí a výstav připomíná kniha Zábava a slavnosti staré Prahy

Právo, František Cinger

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi tradiční zvyky staré Prahy patřily lidové slavnosti, poutě, výstavy a zábavy. Platilo to i o předvánočním čase, kdy na trzích nechyběly figurky Mikuláše, čerta i kominíčka a také výstavy domácích betlémů. Píše o tom Zdeněk Míka ve výpravné obrazové publikaci nazvané Zábava a slavnosti staré Prahy.

Článek

Poučený historik vypráví o tom, jak některé pražské domy zvaly za vstupné lidi k prohlídce betlémů. Úřady to někdy trpěly, jindy zakazovaly. Kdo však získal povolení k vystavování, musel přispět určitou částkou do obecní pokladny na chudinské účely. S jesličkami chodili také pouliční koledníci a dům od domu předváděli hru o svaté Dorotě.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.Míka připomíná národní slavnosti, poutě k jednotlivým svatým, plesy a taneční zábavy. Unikátní jsou plakáty i fotografie lidí, kteří přispěli ke vzniku tzv. zpěvních síní, šantánů a kabaretů. „První český tingl-tangl“, kočovný šantán Josefa Bachmanna, se v roce 1885 nabízel U Medvídků na Perštině, U Modré štiky v Karlovce nebo U Podhradského na Vinohradech. U Medvídků působil s Františkem J. Franklem už od roku 1878.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.Míka připomíná národní slavnosti, poutě k jednotlivým svatým, plesy a taneční zábavy. Unikátní jsou plakáty i fotografie lidí, kteří přispěli ke vzniku tzv. zpěvních síní, šantánů a kabaretů. „První český tingl-tangl“, kočovný šantán Josefa Bachmanna, se v roce 1885 nabízel U Medvídků na Perštině, U Modré štiky v Karlovce nebo U Podhradského na Vinohradech. U Medvídků působil s Františkem J. Franklem už od roku 1878.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.Míka připomíná národní slavnosti, poutě k jednotlivým svatým, plesy a taneční zábavy. Unikátní jsou plakáty i fotografie lidí, kteří přispěli ke vzniku tzv. zpěvních síní, šantánů a kabaretů. „První český tingl-tangl“, kočovný šantán Josefa Bachmanna, se v roce 1885 nabízel U Medvídků na Perštině, U Modré štiky v Karlovce nebo U Podhradského na Vinohradech. U Medvídků působil s Františkem J. Franklem už od roku 1878.Fotografie s dámským převlekem připomíná Josefa Švába Malostranského, zajímavý je pohled na mladého Karla Hašlera nebo na vrchního Hamleta z kabaretu Montmartre v Řetězové ulici, který jako první tančil s Emčou zvanou Revoluce poprvé tango, to byl přelom let 1911–1912.

V období josefínských reforem, kdy Míka začíná svou pouť historickou Prahou, byl opakovaně vydáván zákaz vystavovat jesličky v kostelech. Zvyk byl označen za dětinský a církve nedůstojný. Jak už to tak s panskými zákazy bývá, přispěly k větší oblibě betlémů, které se začaly objevovat v měšťanských domácnostech. A podnítily nový rozkvět výroby.Míka připomíná národní slavnosti, poutě k jednotlivým svatým, plesy a taneční zábavy. Unikátní jsou plakáty i fotografie lidí, kteří přispěli ke vzniku tzv. zpěvních síní, šantánů a kabaretů. „První český tingl-tangl“, kočovný šantán Josefa Bachmanna, se v roce 1885 nabízel U Medvídků na Perštině, U Modré štiky v Karlovce nebo U Podhradského na Vinohradech. U Medvídků působil s Františkem J. Franklem už od roku 1878.Fotografie s dámským převlekem připomíná Josefa Švába Malostranského, zajímavý je pohled na mladého Karla Hašlera nebo na vrchního Hamleta z kabaretu Montmartre v Řetězové ulici, který jako první tančil s Emčou zvanou Revoluce poprvé tango, to byl přelom let 1911–1912.

Ctitelé sportu si najdou kapitolu věnovanou sokolským slavnostem i aktivitám sportovních klubů, jež hrály i důležitou společenskou roli. Například legendární závod Běchovice–Praha, který se poprvé běžel v roce 1897.

Zdeněk Míka: Zábava a slavnosti staré Prahy

Ostrov, 351 stran, 890 Kč

Reklama

Související články

Timesy vybraly deset knih roku

Jeden z těch nejprestižnějších literárních žebříčků uveřejnil list New York Times ve své příloze Arts. Ve výběru nechybí vítěz a vítězka Pulitzerovy ceny...

Výběr článků

Načítám