Hlavní obsah

Stížnosti má nejprve řešit lékař, na něhož si pacient stěžuje

– PRAHA
Právo, Václav Pergl

V návrhu zákona ministra zdravotnictví Tomáše Julínka o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, který schválila vláda koncem listopadu, je i pasáž o vyřizování stížností pacientů. A ty má vyřizovat poskytovatel, proti němuž směřuje. To znamená lékař nebo zdravotnické zařízení, na kterého si pacient stěžuje.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr zdravotnictví Tomáš Julínek.

Článek

„Je to naprostý nesmysl. Například soukromý lékař, což jsou všichni ambulantní lékaři, by měl řešit stížnost pacienta sám na sebe,“ řekl v úterý Právu Milan Kubek, prezident České lékařské komory, který je zároveň soukromým lékařem.

Dodává, že komora proti tomuto návrhu ostře vystoupila, ale jak se ukazuje, marně. „To je další nesmysl zákona. Celé je to postavené na hlavu,“ říká Kubek.

Cikrt: Ať si to nejdříve vyřídí mezi sebou

Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt ale schválený návrh zákona obhajuje. „Pacient má možnost nejdřív si danou věc vyříkat nebo vyřídit se svým lékařem. Ale to ho vůbec nezbavuje práva stěžovat si o stupeň výš. Jenom musí podstoupit to, že si to s lékařem nejdříve vyřídí,“ říká Cikrt.

„Vůbec to nevylučuje možnost stěžovat si u lékařské komory. Ta možnost tady je, jen ji pacient musí chtít. Když to chtít bude, dá komoře své údaje, souhlas k přístupu k jeho zdravotní dokumentaci. Nevidíme v tom žádný problém. Víc k tomu nemám co dodat,“ řekl Právu Cikrt. Komora ale nechápe, proč si pacient na chování svého lékaře musí stěžovat nejprve jemu, a až když mu vyřízení nebude vyhovovat, může si stěžovat znovu, tentokráte ke krajskému úřadu.

Co je v návrhu zákona

:: stížnost podává pacient poskytovateli, proti němuž směřuje. To znamená u soukromého lékaře lékaři, na kterého si stěžuje, a v nemocnici ředitelství nemocnice

:: poskytovatel vyřídí stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení. O vyřízení stížnosti vyrozumí stěžovatele písemně

:: pokud stěžovatel není s vyřízením stížnosti spokojen, může podat odvolání prostřednictvím poskytovatele, který stížnost vyřizoval, ke krajskému úřadu.

Ministerstvo se ale domnívá, že když si to lékař s pacientem nejdříve vyřídí, ubude stížností ke krajskému úřadu, protože většina stížností je na komunikaci lékaře s pacientem a méně již na odbornou péči. Pacient dál má možnost, pokud nebude s vyřízením stížnosti spokojen, obrátit se i na soud.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám