Hlavní obsah

Masarykovo nádraží nemá končit, ale růst

Právo, Jana Šprunková

V posledních dnech se hovoří o zániku Masarykova nádraží, jako by byl za dveřmi. Primátor Pavel Bém (ODS) ale letos v dubnu podepsal deklaraci, která naopak hovoří o jeho rozvoji do roku 2013.

Foto: Jiří Berger, ČTK

Hala pražského Masarykova nádraží

Článek

Spolu s ním ji podepsali ministr dopravy Aleš Řebíček, středočeský hejtman Petr Bendl (ODS), starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS), starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS) a náměstek primátora Kladna Miroslav Bernášek.

Společná Deklarace k realizaci modernizace železniční tratě z Prahy do Kladna s připojením letiště Ruzyně počítá s tím, že současná trať Buštěhradské dráhy bude modernizována do pěti let a provoz zařazen do systému Pražské integrované dopravy.

Správa do nádraží stále investuje

Masarykovo nádraží má v této souvislosti sehrát opravdu důležitou roli. „V prostoru Masarykova nádraží je nezbytné vybudovat jako podmíněnou investici propojení pohyblivým chodníkem stanice metra Florenc, nového severního vestibulu Masarykova nádraží a současné odbavovací haly Masarykova nádraží s Hlavním nádražím tak, aby společně tvořily propojený terminál veřejné dopravy Praha-centrum s terminály Jih (Hlavní nádraží) a Sever (Masarykovo nádraží),“ stojí v deklaraci.

Ani slovo o tom, že by populární Masaryčka měla končit, ale naopak, má se rozvíjet. Tomu odpovídá i fakt, že Správa železničních dopravních cest do nádraží stále investuje vysoké částky. Do modernizace kolejového záhlaví to bylo loni přes 330 miliónů.

Radní pro územní rozvoj Martin Langmajer (ODS) přitom poté, co neúplná rada (přítomno bylo pouze 7 z 11 členů a chyběl i primátor) schválila změny územního plánu včetně té, která může v budoucnu umožnit na pozemcích nádraží i jiné činnosti než dopravní, vystupoval, jako by Masaryčka měla dny sečteny. Připouštěl její možný zánik už za rok.

„Železniční muzeum v Praze rozhodně nebude,“ tvrdil také, i když jde o projekt Národního technického muzea v prostorách nádraží, který dál pokračuje. Naštěstí pozemky pod nádražím městu neříkají pane a bude záležet jen na Českých drahách, jak s nimi naloží.

Pánové zřejmě nevědí, co chtějí

Nyní radní ubírá na razantnosti. „Jde o fatální nepochopení principů územního plánování. Rada nerozhodla o zrušení nádraží, ale dala impulz k zahájení procesu pořizování změny územního plánu,“ řekl v pátek Langmajer. O tom, že deklarace podepsaná Bémem počítá například s pohyblivým chodníkem na Florenc, slyšel od Práva poprvé.

„Asi jsem to přehlédl. Kdyby ale ty věci šly proti sobě, tak se to musí vyřešit. Budovat pohyblivý chodník by asi nemělo smysl,“ uvedl Langmajer. „Mám pocit, že levá ruka neví, co dělá pravá,“ míní zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Když je podepsaná deklarace, která počítá s rozvojem nádraží a jeho propojením s hlavním, a někteří zastupitelé hovoří o tom, že by už za rok mohla Masaryčka skončit, tak mi to připadá scestné. Pánové zřejmě nevědí, co chtějí,“ dodal.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám