Článek
Průměrná mzda lidí zaměstnaných v automobilovém průmyslu podle průzkumu dosáhla v Česku 27 217 korun, což je nad celostátním průměrem, který byl v loňském čtvrtém čtvrtletí 23 435 korun.
Lidé zaměstnaní ve stejném oboru na Slovensku berou 28 740 slovenských korun; to je v přepočtu o 16,5 procenta méně než v Česku. Automobilky v Maďarsku platí lidem v průměru 245 348 forintů, tedy zhruba o desetinu méně, než dostávají lidé v tuzemsku.
Platy zřejmě ještě dál porostou
"Je pochopitelné, že automobilky neplatí ve všech zemích stejně vysoké mzdy. V Česku jsou celkově vzato platy jasně nejvyšší, automobilový průmysl není výjimkou," uvedl Dalibor Jakuš, ředitel společnosti, která průzkum platů ve všech třech zemích prováděla.
Vzhledem k tomu, že kvalifikovaných lidí je stále větší nedostatek, dá se předpokládat, že si budou jednotliví zaměstnavatelé stále více konkurovat," dodal.
Více než mzdy začínají lákat benefity
Podle něj už souboj o zaměstnance probíhá, ale přesunuje se od platů k nefinančnímu soutěžení.Zaměstnanci v automobilovém průmyslu nejčastěji dostávají vedle mzdy jako benefit stravenky, méně pak příspěvek na dovolenou nebo životní pojištění.
"Mzda není jediným faktorem, který ovlivňuje rozhodování lidí, zda se za prací odstěhovat například ze Slovenska do Česka, nebo dojíždět několik kilometrů za hranice. Je stále důležitější, aby zaměstnavatelé dokázali nabídnout další benefity, jako je například dobré ubytování, delší dovolená či možnost profesního růstu," dodal.
V Česku je největším výrobcem aut Škoda Auto. V Kolíně montuje malé vozy konsorcium TPCA a v Nošovicích staví továrnu korejská firma Hyundai. Na Slovensku působí vedle Volkswagenu i Kia a PSA Peugeot. V Maďarsku má továrnu Audi a Suzuki.