Hlavní obsah

Na tragické trati v Ostravě netekla krev poprvé

– OSTRAVA
Právo, Aleš Honus

Dopravní podnik Ostrava (DPO) v pondělí poprvé připustil, že nehoda se třemi mrtvými na jednokolejce z Ostravy do Vřesiny z 11. dubna nebyla první srážkou na trati č. 5, při které tekla krev.

Foto: Josef Gabzdyl, Právo

Rekonstrukce páteční nehody na ostravské tramvajové trati

Článek

Začínají se tak oficiálně potvrzovat svědectví z minulosti, o kterých v minulých dnech informovalo Právo. Konkrétně o údajných karambolech protijedoucích tramvají v roce 1964, 1969 a 1974.

Zatímco dosud dopravní podnik přiznával z minulosti jen dvě porušení bezpečnostních předpisů na trati, kde si srážka 11. dubna vyžádala tři mrtvé, v pondělí poprvé přiznal nehodu z roku 1969, o které deník Právo informoval minulý týden. Řidička za čelní srážku tehdy byla dokonce odsouzena a dostala dva roky nepodmíněně.

Zastupující ředitel DPO František Kořínek tvrdí, že o nehodě z roku 1969 ani o dalších nehodách z roku 1964 a 1974 nemá městská firma žádné oficiální informace. Nehodu z roku 1969 ale připustil na základě existence soudního spisu, který je uložen v Archívu města Ostravy a o němž informoval Český rozhlas.

„V podnikových archivech nic takového není, protože se to stalo v hluboké minulosti před desetiletou skartační dobou. A pokud neznáte číslo spisu, je pátrání v soudních archívech bez šance,“ řekl Kořínek.

Dopravní podnik se přesto snaží o popisovaných nehodách získat i informace. „Zkoušíme to přes historiky, hledáme pamětníky a snažíme se něčeho dopátrat. Zjistili jsme zatím, že v té době se srážky na jednokolejkách občas stávaly, a to na různých tratích. Kromě centra Ostravy tehdy byly jednokolejky skoro všude. Neřekl bych ale, že se od té doby nezměnila bezpečnostní opatření. Tehdy nebyly telefony ke spojení s dispečinkem a ani dopravní značení nemělo takovou úroveň jako dnes,“ řekl Kořínek.

V roce 1696 byla vřesinská jednokolejka o několik zastávek delší a vedla až do Svinova.

Dvacet lidí tehdy utrpělo různá zranění, z toho tři těžká. Osmadvacetiletá řidička, která nehodu zavinila, už deset let nežije. Svědectví ale Právu poskytla minulý týden její švagrová Jarmila Petrovská.

„Jsem šokována, že dopravní podnik takto hazarduje s lidskými životy. Zatloukali a tvrdili, že se nic nestalo. Mojí švagrové se přihodilo to, co se teď stalo dalšímu řidiči. Prostě přehlédla jeden řádek v jízdním řádu a myslela si, že na protijedoucí tramvaj nemusí čekat. Dnes je přitom rok 2008 a zabezpečení je na stejné úrovni,“ řekla Právu Jarmila Petrovská.

Její švagrová při nehodě utrpěla zlomeninu kotníku a dlouho byla v nemocnici. Soud jí nejprve vyměřil jen podmíněný trest, po odvolání prokurátora ale musela jít do vězení nepodmíněně na dva roky. Celý trest si ale neodseděla, protože ji zachránila prezidentská amnestie.

Drážní inspekce chystá správní řízení

Za podceňování nebezpečí na jednokolejce hrozí Dopravnímu podniku Ostrava až desetimiliónová pokuta. Drážní inspekce do konce tohoto týdne zahájí správní řízení za to, že DPO zatajil, že v posledních třech letech proti sobě na lince číslo 5 dvakrát tramvaje vyjely. Ke srážce ale nedošlo, jedna z tramvají vždy vycouvala.

„Správní řízení zahájíme v nejbližších dnech a ze zákona by mělo trvat maximálně třicet dní,“ řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Dodal, že informace o starých nehodách z 60. a 70. let ale nebudou na výši sankce mít vliv. „Je to opravdu dávná historie. I když nelze říct, že by nás to nezajímalo, nebudou tyto informace mít zásadní vliv na toto řízení,“ řekl.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám