„Pro většinu věcí byla již opatření schválena. Smutné ale je, že jejich prosazování bylo nedostatečné,“ zdůvodnil novou normu její zpravodaj Georges Bach. Připomněl, že soud EU musel kvůli dírám a nejasnostem v legislativě vynést již 38 rozsudků na toto téma.

„Cestující nová pravidla určitě uvítají. Za současné situace se totiž pouze mizivé procento z nich svých práv skutečně dovolá,“ přizvukovala mu europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD).

Firmy budou povinny uvádět podrobné ceny letenek a sdělit, kolik stojí aspoň základní služby, jako je poplatek za vystavení palubní vstupenky, přeprava minimálního povoleného zavazadla.

Jasněji má být stanoveno, co vše si smí cestující vzít do letadla jako kabinové zavazadlo. Za ně budou považovány i kabáty.

Norma vymezuje i tzv. mimořádné události. Má sem spadat jen to, co je mimo kontrolu firem, například špatné počasí, srážka s ptákem, politické nepokoje či stávka odborů. Aerolinky musí předložit písemné důkazy o jejich vzniku, jinak budou povinny odškodné vyplatit. „Jde o to, aby stížnosti klientů na zpožděné lety nebyly odbývány odkazem na ,mimořádné okolnosti‘,“ vysvětlil europoslanec Oldřich Vlasák (ODS).

Nová pravidla pro odškodnění
Zpoždění nad tři hodiny a do vzdálenosti 3500 km: odškodnění až 300 eur.
Zpoždění nad pět hodin na vzdálenosti 3500 až 6000 kilometrů: odškodnění až 400 eur.
Zpoždění více než sedm hodin a nad 6000 km: odškodnění až 600 eur.
Lhůty pro vyplacení odškodnění budou zkráceny.