Jídlo na palubě, výběr místa v letadle, tisknutí palubních letenek či úhrada letenek platební kartou přes internet — to jsou jen některé ze škály služeb, které určité letecké společnosti svým zákazníkům účtují. Za pouhé tři roky se profit aerolinek z tohoto typu plateb zdvojnásobil. Nejhůře z této studie vycházejí pro cestovatele australské aerolinky Qantas, které na každém pasažérovi vydělají díky těmto poplatkům v průměru 1130 Kč.

Ačkoliv se o nízkorozpočtových aerolinkách Ryanair s oblibou říká, že by zákazníkům nejraději naúčtovaly i to, že mohou sedět, na zákazníkovi vydělají tímto způsobem v průměru jen 335 Kč.

A ačkoliv si nyní již velké množství aerolinek účtuje poplatek za výběr místa v letadle, nejvíce peněz pochází například z prodeje kilometrů navíc či různých vylepšení stálým zákazníkům. Nezanedbatelné jsou i provize související s pronájmem aut či hotelů, který některým pasažérům aerolinky také zařizují.

„Letečtí dopravci v celosvětovém měřítku stále více spoléhají na extra poplatky, které se staly v době drahých pohonných hmot klíčovou součástí jejich příjmů, aniž by tak museli rapidně zvyšovat běžné sazby za lety,” uvádí zdroj z agentury IdeaWorks, která studuje tržby 53 světových aerolinií a vyhodnocuje, na čem aerolinky vydělávají nejvíce.