Česká komora architektů (ČKA) doporučovala vedení Českých drah i Magistrátu města Havířov znovu zvážit, zda je nutné stávající architektonicky cennou odbavovací halu havířovského nádraží demolovat, a to už před dvěma roky.

Cenné nádraží v bruselském stylu, jehož kvality ocenila řada osobností české kulturní scény, je ale stále v ohrožení. Vlastní ho České dráhy, které nedávno získaly povolení ke stavbě nové nádražní budovy.

Demolice a stavba nové budovy má vyjít finančně výhodněji. Ale za cenu, že přijdeme o cenný příklad stavby ve stylu šedesátých let.

Interiér je architektonicky hodně bohatý.

Interiér je architektonicky hodně bohatý.

FOTO: o.s. Důl architektury

Tato architektura se v poslední době teprve začíná přehodnocovat a její význam roste.

„Komora podává podnět k prohlášení havířovského nádraží za kulturní památku, protože se domníváme, že to je aktuálně jediná možnost upozornit na význam této stavby a na důležitost ochrany i poměrně nedávného historického architektonického dědictví, které už ale představuje nepominutelnou součást organismu našich měst," sdělil předseda ČKA Ivan Plicka.

Na nádraží se dochovaly i původní sedačky s prostory na odkládání zavazadel.

Na nádraží se dochovaly i původní sedačky s prostory na odkládání zavazadel.

FOTO: o.s. Důl architektury

Stavba by si zasloužila rozsáhlou rekonstrukci, která by zachovala půvab této architektury, mozaiky i nábytkového vybavení.

Podle ČKA by k zachování interiéru mělo dojít i z toho důvodu, že rozměrná mozaika s námětem letící holubice z roku 1963 od Vladimíra Kopeckého je cenným uměleckým dílem. Její autor je ostatně také držitelem Ceny ministerstva kultury za přínos v oblasti výtvarného umění.

Interiér i exteriér zpestřují zajímavě řešené vchodové dveře i hodiny na fasádě.

Budovu zpestřují zajímavě řešené vchodové dveře i hodiny na fasádě.

FOTO: o.s. Důl architektury

Interiér stavby krášlí mramorová podlaha a mramorové stupně dynamického schodiště i řada výtvarných detailů, které se dochovaly. Nádražní hala navíc svými rozměry podle ČKA odpovídá potřebám místních občanů i sousedů z ostravského regionu.

Studenti řešili nové možnosti využití dnes poloprázdné budovy havířovského vlakového nádraží v rámci akce Nádraží žije.

Studenti řešili nové možnosti využití dnes poloprázdné budovy havířovského vlakového nádraží v rámci akce Nádraží žije.

FOTO: o.s. Důl architektury

Zboření nádraží by nás jednou mohlo mrzet. České dráhy ale nedávno začaly připravovat výběrové řízení na dodavatele nové stavby a demolici stávající budovy. Prohlášení nádraží za kulturní památku by demolici mohlo odvrátit.