Dalším obvyklým využitím v malých bytech je praní a sušení prádla. Často je její součástí také toaleta. V neposlední řadě ji vnímáme jako místo pro relaxaci. A tak přemýšlíme, jak postupovat, aby všechny naše požadavky na jeden z nejmenších prostorů v bytě, byly splněny. Mnohdy to bez ústupků a kompromisů opravdu nejde.

Původní stav

Původní stav

Specifické potřeby

V zájmu většího a kvalitnějšího prostoru je nutné vzdát se například samostatného WC nebo vany, případně najít jiné místo pro pračku. Nedá se však jednoznačně říci, které řešení je nejlepší, protože to závisí na individualitě a různých specifických potřebách jednotlivých členů domácnosti.

Módní trendy nejsou na prvním místě

Řešení koupelny je často rozhodnutím na řadu let, případně v některých případech na celý život. Zatímco styl ložnice nebo obývacího pokoje můžete změnit v několika hodinách, změna image koupelny se neobejde bez poměrně pracných stavebních zásahů. Dříve než se pustíte do bourání a následně do výběru nových zařizovacích prvků, je třeba si dobře promyslet, co vlastně od své koupelny požadujete.

Při výběru nebo umisťování nábytku, sprchového koutu nebo umyvadla je dobré si uvědomit, zda vana případně jiný zařizovací prvek koupelny, vám i po čase budou plně vyhovovat. Při zařizování koupelny by tedy neměly hrát roli jen módní trendy.

Rekonstrukce musí vyhovovat synovi

Cestu za novou koupelnou začali manželé Libuše a Josef Havlíkovi z pražského sídliště v Kobylisích v koupelnových studiích. Průzkum trhu jim poskytl základní orientaci jak v nabídce, tak i v cenách, které postupně zapracovávali do celkové sumy, kterou chtěli na rekonstrukci koupelny věnovat. Rozhodli se pro atypickou rekonstrukci, která by vyhovovala především jejich synovi, který má částečné omezení pohybu.

Byla to dobrá volba

Aby byl výsledek rekonstrukce podle našich představ, musí být dobrý návrh nového řešení korunován profesionálně odvedenou prací. Ač by to měla být samozřejmost, stále ještě není nouze najít na trhu firmy, které ostatním kazí dobré jméno. „Právě proto jsem hledala společnost, o které nebude problém získat informace,“ vysvětluje paní Libuše.

„Vybírala jsem i podle toho, zda má firma vlastní kancelář a jestli je schopna nám nabídnout cenovou kalkulaci rozepsanou do položek. Při konečném výběru jsem se soustředila na tři firmy a na internetu jsem si prohlížela jejich prezentace. Spojila jsem se s nimi telefonicky a nakonec jsem vybrala společnost Nabastav. A jak se ukázalo, byla to dobrá volba.

Osobní kontakt se vyplatí

“Líbilo se mi, že zástupce společnosti chtěl nejprve vidět jádro, aby mohl hovořit konkrétně. Nevystřelil od boku výslednou cenu rekonstrukce a nesliboval nemožné, což se nedá říct o zbývajících dvou firmách, s jejichž zástupci jsem také hovořila. Nabídka vybrané firmy nebyla ani nejlevnější, ani nejdražší, ale v součtu všech informací, včetně způsobu jednání při osobním kontaktu, na mne zapůsobila nejlépe. A musím říci, že jsem byla opravdu spokojena – jak s kvalitou práce, tak i se vším ostatním, co pobyt stavební firmy v domě a bytě nezbytně provází.“

Nový stav

Nový stav

Záleží také na zákazníkovi

“Při prvním setkání s manželi Havlíkovými jsme se domluvili na zaměření bytu a vypracování projektové dokumentace,” poznamenává Robert Nauš ze společnosti Nabastav. “Tu jsme měli připravenou včetně detailního rozpočtu do tří dnů. Ještě v témže týdnu jsme doladili výběr vybavení koupelny. Smlouvu na rekonstrukci jsme podepisovali po týdnu od prvního setkání a rekonstrukční práce jsme zvládli za čtyři týdny.”

Průběžná kontrola stavebního deníku

Z několika variant projektu si paní Libuše vybrala tu, která nejlépe vystihovala její představy o rekonstruované koupelně a toaletě. Stavební práce začaly přesně v termínu a na stavbu chodili stále stejní pracovníci. „Překvapil mne i pořádek, který při práci velmi důsledně udržovali. Opravdu jsem jim neměla co vytknout,“ pochvaluje si paní Libuše.

„Každý den jsem dostávala k podpisu stavební deník, což je věc při běžných rekonstrukcích v bytech vskutku nevídaná, spíše ho najdeme na velkých stavbách. Také majitel firmy chodil práci průběžně kontrolovat, což jsem také ocenila, protože jsem mohla ještě uplatnit své připomínky.”

Příprava je velmi důležitá

“Stavební deník a průběžnou přítomnost zástupce společnosti považuji za základní podmínku pro vzájemnou komunikaci,” poznamenává majitel firmy Nabastav. ”Přitom je důležité, aby tuto možnost využívali i investoři. Mnozí z nich jsou z dřívějších zkušeností zvyklí, že s nimi realizační firma nekomunikuje.

Při předávání informací je také nezbytné, aby investor vždy jednal pouze se zástupcem stavební firmy a nikoliv se řemeslníky. Od nich by také neměl přijímat žádné návrhy na změny. Každá případná změna projektu musí naprosto uvážená, aby co nejméně narušovala návaznost prací a nepřinášela nadměrnou časovou, případně finanční ztrátu,” upřesňuje Robert Nauš.

Zvítězily čisté barvy

“Představa o dispozici byla čistě obrysová, a tak jsme při rozmisťování zařizovacích předmětů jednotlivé varianty konzultovali, a to primárně kvůli dobrému přístupu k vaně a umyvadlu pro osobu s částečným omezením pohybu. Při výběru obkladu čerpala investorka z našich referencí, kde si jí získaly jednoduché a čisté barvy a praktické uspořádání,” doplňuje zástupce realizační firmy.

Foto a plánky: Společnost Nabastav a časopis PANEL PLUS