Hlavní obsah

Test nového Volkswagenu Touran: zaměřeno na rodinu

Novinky, Martin Žemlička

První generace touranu na trh dorazila před dlouhými dvanácti lety. Šlo o první MPV postavené na platformě golfu, tedy ještě čtvrté generace. Nyní přichází nová generace postavená na modulární platformě MQB. Ujeli jsme s ní přes tisíc kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Článek

Nový touran vypadá výrazně moderněji, avšak v intencích soudobých modelů s logem VW. Tvary jsou bez extravagantních výstřelků, přesto se patrně budou líbit skoro všem. Prodloužený rozvor zvětšil místo pro cestující vzadu, až o 62 kilogramů (podle motorizace) poklesla hmotnost. Délka vozidla činí 4527 mm, což je o 130 mm více než dosud (téměř celé zvětšení připadá na rozvor náprav). Kola mají průměr 16, 17 nebo 18 palců.

Touran může být vybaven až devíti airbagy. Nové je i obří panoramatické střešní okno a možnosti pro propojení automobilu s takzvaným chytrým mobilním telefonem. Chybějící malé panoramatické zrcátko pro občasné „kouknutí” na děti vzadu nahrazuje ne úplně praktické spárování s GoPro kamerou (od verze 3), jež promítá obraz zezadu na displej vedle řidiče, avšak pouze do rychlosti 7 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Konečně nechybí USB port pro přehrávání hudby, obraz z mobilu lze zrcadlit na dotykový displej a samotné propojení s telefonem přes bluetooth je bezproblémové. Příplatková zabudovaná navigace je velice přehledná, mluví na vás umělý ženský hlas, známý i z dalších modelů od koncernu Volkswagen.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Spousta úložných míst na drobnosti

Interiér je totožný s tím, co najdete v golfu či v passatu, takže výběr materiálů a ergonomie jsou na tradičně velice dobré úrovni. Rychle se tak zorientujete a ovládání všech základních funkcí vám nebude dělat problémy.

Vše je dobře po ruce, z auta je i dobrý výhled všemi směry ven, byť vnější zrcátka by mohla být přeci jen o trochu větší. A ocenili bychom i delší rozsah nastavení volantu v podélném směru. Naopak chválíme desítky úložných prostorů na drobnosti, ať už jde o mobilní telefon, láhve s vodou, časopisy nebo třeba klíče atd.

Čelní okno má konzervativní velikost, hluboce vytažená skla až do střechy karoserie, jako to umějí francouzští výrobci, zde nenajdete. Je to více praktičtější, avšak méně elegantní řešení (ale nově dodávanou obří panoramatickou střechu si přikoupit můžete, pochopitelně). A ještě jednu poznámku k přednímu sklu touranu: vyhřívání (za příplatek 4700 korun) stále používá drobných topných drátků, které už třeba v novém passatu/superbu nenajdete.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Praktický, co to jde

Vzadu najdete tři Isofix úchyty a do touranu se v druhé řadě vejdou tři dětské autosedačky, což je - pokud máte početnější rodinu - docela problém, v málokterém autě můžete vzadu obsadit hned všechny pozice. A tři úchyty se hodí i v případě, že převážíte jen jedno dítko - jednoduše jej umístíte na to nejvíce bezpečné místo v automobilu, tj. na druhou řadu sedadel a doprostřed.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Automobilka uvádí, že touran nabízí 834 litrů v zavazadlovém prostoru. Podle nás se ale měřilo při posunutých sedadlech druhé řady. I tak jde o výbornou hodnotu, kterou navíc můžete podpořit sklopením jednoho, dvou nebo všech tří sedaček. Nebo je můžete posouvat o 20 centimetrů, každé samostatně. Praktická vybavenost je opravdu výborná.

A pokud převážíte dlouhý předmět, třeba surfové prkno nebo smotaný koberec, využijete i standardně dodávané vychytávky - sklápěcího sedadla u spolujezdce. Pohodlné to je i na delších cestách, kdy si cestující vzadu může pohodlně natáhnout nohy.

Volkswagen Touran - jízdní video + interiérVideo: VW

Místa je v touranu tak jako tak dostatek, s metrem v ruce jsme naměřili 35 centimetrů (za figurantem vysokým 185 cm). Zavazadlový prostor má na délku 105 centimetrů v nejdelším místě, na šířku je to 123 centimetrů v nejširším místě a naopak 104 cm v nejužším bodě. Klasické golfky se o chlup nevejdou na délku, stačí ale o pět centimetrů posunout jednu ze zadních sedaček, nebo je dát „naštorc”. Praktické boční posuvné dveře jsou vyhrazeny většímu sharanu a řadě T (transporter, multivan).

Podvozek bez výhrad

I taková „krabice”, jakou touran bezpochyby je, zvládá i jiné než zcela hladké silnice, aniž by obtěžoval nežádoucími pohyby karoserie. Zadní čtyřprvková náprava dobře drží vytyčenou stopu. Na rychleji projížděných dálničních úsecích s příčnými nerovnostmi je od kol slyšet bouchání a hodně rozbitá městská silnice také obnaží v danou chvíli horší tlumení nerovností, jinak ale naladění podvozku není moc co vytknout.

Jistě, nemůže a ani nejezdí jako třeba výrazně nižší a menší golf, ale v rámci kategorie rodinných vozidel je jeho živost na technických tratích více než přiměřená. Zkoušené auto stálo na sedmnáctipalcových kolech, obuté byly zimní pneumatiky.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Auto jsme dostali s pouhými 18 najetými kilometry, takže těch tisíc, co jsme k nim přidali, jsme touran víceméně zajížděli. Výsledná spotřeba - 8,5 litru - u benzínové verze 1,4 TSI s automatickou převodovkou DSG by tak po dalších několika tisícovkách kilometrů mohla o trochu klesnout, na optimistické údaje výrobce ale rovnou zapomeňte.

Při konstantní devadesátce se dostanete na nějakých sedm litrů, o litr více při rychlosti 120 km/h, a když se trochu rozparádíte, počítejte se spotřebou nad devět litrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

Námi zkoušená verze se sedmistupňovým DSG při tachometrových 130 km/h točila velice přijatelných 2250 otáček, červené pole otáčkoměru přitom začíná na rovných 6000. Když máte ručku otáčkoměru v polovině této hodnoty, jedete 173 km/h. Nad 160 je ale v autě docela hluk, zejména aerodynamický, motor i kola jsou utlumena velice dobře. Převodovka kvůli malému nájezdu kilometrů občas reagovala ospale, stačilo ji ale přepnout do sportovního režimu (a řadit můžete i páčkami pod volantem).

Ceny začínají na 555 tisících, v nabídce jsou dva stupně výbavy a čtyři motorizace - dvě benzínové (110 a 150 koní) a dvě dieselové s objemem 1,6 a 2,0 litru a stejným výkonem jako u obou zážehových verzí.

Už základní výbava je slušná, většině zákazníků bude stačit přikoupit litá kola (základem jsou plechové disky s průměrem 16 palců). Xenonové světlomety už v nabídce nejsou, nahrazují je diodová světla.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Touran

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1500-3500 ot./min.
0–100 km/h:8,9 s
Nejvyšší rychlost:209 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1478 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:555 900 (1,2 TSI)
Cena s testovanou motorizací:587 900 Kč, DSG + 40 tisíc korun

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám