Hlavní obsah

Škoda Octavia RS - za volantem první a poslední generace

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dělí je od sebe 13 let. Jak se za ty roky změnilo nejrychlejší provedení dlouhodobě nejprodávanějšího modelu mladoboleslavské automobilky? K testované třetí generaci Octavie RS jsme si z továrního muzea půjčili první generaci, navíc v limitované edici k oslavě 100 let škodováckého působení v motorsportu.

Škoda Octavia RS první a poslední generaceVideo: Novinky

 
Článek

Šedivé ráno před škodováckým muzeem v Mladé Boleslavi rozjasňuje zářivě bílá Octavia RS první generace. Na limitované edici z roku 2001, která vznikla k oslavě 100 let působení v motoristickém sportu mladoboleslavské automobilky, na první pohled zaujmou polepy jako na soutěžní škodovce kategorie WRC. Standardem jsou sedmnáctipalcová kola, xenonové světlomety, CD přehrávač, vyhřívání předních sedadel a další výbava.

Uvnitř je nalepena lacině působící plaketka se sériovým číslem konkrétního kusu. „Naše” auto půjčené z firemního muzea je mimochodem vůbec první vyrobený kus, navíc má najeto pouhé 4000 kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první a poslední generace)

Vedle třetí generace působí původní ereso, které vzniklo v době, kdy se nové zprávy četly v novinách a v New Yorku stály obě věže Světového obchodního centra, velice křehce. Hranaté tvary ale jsou nadčasové a nestačily zestárnout. Ve speciální bílé metalíze, zadním spoilerem a s polepy ve stylu WRC tato octavia zaujme i dnes.

Velikostí je interiér v barevně příjemné kombinaci černé a béžové samozřejmě poplatný době svého vzniku, tedy roku 1996, kdy se na trh dostala první generace novodobé octavie. Zejména vzadu mnoho místa není, a to i po opatřeních v rámci modernizace v roce 2000 - „vybrání” zadní části předních sedaček a jiný sklon těch zadních.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Z mechanicky robustního auta, které při správné údržbě najede bez problémů statisíce kilometrů, je výborný výhled ve všech směrech, sedí se příjemně nízko a perfektně tvarovaný volant padne výborně do ruky. Velice příjemný je záběr spojky, řazení pětistupňové manuální převodovky s delším zpřevodováním má dobrou mechanickou odezvu. Celkově je první generace, o rovný metrák lehčí, o dost „analogovější” než aktuální „trojka”. Ta je o citelných 15 centimetrů delší a o podstatných 83 mm širší.

Legendární dvacetiventil zaujme i po letech

Už základní verze legendárního motoru 1.8 20V Turbo o výkonu 110kW/150 k jezdila skvěle - čtyřválcový agregát sice v porovnání s 220 koňmi dvoulitrového TSI nenabídne tak úderný zátah odspodu a velký točivý moment v celém otáčkovém spektru, starší jedna-osmička ale má i v roce 2015 co nabídnout. Mimochodem, omezovač otáček zasahuje při hodnotě 7000 a na dvojku můžete upalovat stodvacetikilometrovou rychlostí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Zátah od středních otáček příjemně graduje a při plném plynu jeho 235 Nm a 132 kW/180 koní (stejné hodnoty mají i normální RS, nejenom ta z limitované edice) dovede posádku razantně zatlačit do sedadel. Ono zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 235 km/h byly v roce 2000 hodnoty, za které se sportovní octavia vyráběná v letech 2000 až 2005 rozhodně nemusela stydět. V závodě třeba na jeden kilometr s pevným startem by sice s poslední evolucí eresa prohrála, ale troufneme si tvrdit, že nikterak výrazně.

A unikátní motor s pětiventilovou koncepcí, která se jinak používala téměř výhradně u vysloveně sportovních modelů a jejímž benefitem bylo zejména lepší plnění válců vzduchem, nebyl „rozežraný”. Při normálním stylu jízdy jezdíte za osm litrů pětadevadesátioktanového naturalu, což je zhruba stejná hodnota jako v případě Octavie RS třetí generace.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Jízdně dominuje Octavia RS III

Motory obou aut jsou zahřáté, takže v rychlejším tempu vyjíždíme za Boleslav na točité okresky. Přesednutí z auta do auta odhaluje největší rozdíl - zatímco první generace s jednoduchou zadní nápravou (torzní příčka) je v zatáčkách nedotáčivá a směr mění nečekaně neochotně, třetí generace je suverénní. V serpentinách je hodně neutrální, pěkně drží stopu a v každém okamžiku je předvídatelná.

První ereso bylo v přímce rychlé, v zatáčkách to ale umí podstatně hůře. Navíc má tužší pera a neposkytuje takový komfort při přejezdu nerovností jako standardní provedení. Na nerovnostech při svižnější jízdě navíc první Octavia RS ráda nadskakuje. Cit v brzdách (přední kotouče mají průměr 312 mm) a ve volantu ani po letech nezklame.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Zvuk výfuku má hezčí starší z octávií

Všimli jsme si, že starší z obou Octavií s emblémem Rally Sport má výrazně hezčí, hlasitější a mechaničtější zvuk výfukové soustavy. To generace vyráběná od roku 2013 nedovede nabídnout - uvnitř sice díky zvukovému generátoru duní jako osmiválec, jde ale o umělý zvuk, jehož delší poslouchání vám bude nejpozději do půlhodiny nepříjemné.

Co se nám těch pár hodin za volanty obou provedení odhalilo? I první generace rychlé octavie po letech zaujme, jde o mechanicky velmi odolné auto, jehož přeplňovaná osmnáctistovka, ve své době určená i pro velké Audi A6, s autem dovede hodně zacvičit. Bohužel pouze v přímce, v zatáčkách první RS mnoho talentu nemá.

I tak jde o zajímavý model, který se nezhuntovaný shání docela obtížně, v limitované edici 100 kusů (25 modelů má pravostranné řízení) jde o relativně těžko dostupnou raritu. Na víkendovou vyjížďku bez sportovních či okruhových ambicí je to stále povedené auto.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první generace)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS (první a poslední generace)

Škoda Octavia RS 2.0 TSI (2013-) vs. 1.8 20V Turbo (2000-2005)
Motor:1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo1781 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:162 kW (220 k) / 6200 ot./min.132 kW (180 k) / 5000 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm / 1500 ot./min.235 Nm / 1950 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s7,9 s
Nejvyšší rychlost:248 km/h235 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,2 l/100 km8,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1425 kg1325 kg
Poháněná náprava:přednípřední
Cena:619 900 Kč680 900 Kč (v roce 2001, standardní edice)

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám