Digitální číslice na rychloměru ukazuje 200 km/h. Plný plyn, osmistupňová automatická převodovka okamžitě podřazuje a číslice se začínají míhat šílenou rychlostí - 232 - 239 - 243 a Audi S8 zanedlouho překračuje metu dvěstěpadesátky. Nakonec se číslice zastavují na cifře 268, což vzhledem k drobné odchylce rychloměru odpovídá elektronickému omezovači při tradičních 250 km/h.

Rychlost, s jakou se na tuto metu dostanete, si nezadá se sportovními auty. Potěší i směrová stabilita, auto jede rovně, směr volantem nemusíte při jízdě vpřed vůbec korigovat. Z pneumatického podvozku se standardně nabízeným pohonem všech čtyř kol a komfortním a sportovním režimem cítíte jednak jistotu, jednak velmi plavný projev s minimálním přenosem nerovností.

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Uvnitř je i při takovém kalupu ticho, neobtěžuje aerodynamický ani motorický hluk, a ani odvalující pneumatiky dovnitř nepouštějí nežádoucí tóny. S8 výborně maskuje svou skutečnou rychlost, snadno se pak stane, že na české dálnici pojedete o 50 kilometrů v hodině rychleji a pocitově si budete připadat jako při legální stotřicítce.

Sedíte v pohodlné, odvětrávané sedačce (zapnout si lze několik druhů masáží), 20palcová litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami komfortně sviští po hladké silnici. Adaptivní tlumiče odvádějí skvělou práci i na rozbitých silnicích, za rozbité okresky ale ruku do ohně nedáme.

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Karbonové brzdy stojí čtvrt miliónu

Kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny brzdí přesně, jak očekáváte - fantasticky. Použité destičky jsou sice měkčí, takže při extrémní a dlouhé jízdě na závodním okruhu byste je dost možná utahali, během našeho testu na letištní ploše ale i opakované zpomalování z vysokých rychlostí pro S8 s tímto typem brzd nepředstavovalo sebemenší problém. Rovněž dávkování brzdného účinku a odezva příslušného pedálu zaslouží pochvalu. Zadarmo ale tyto skvělé brzdy nejsou, keramické provedení přijde na 243 tisíc korun.

Audi S8

Audi S8 může mít keramické brzdy. Dle velikosti poznáte, že se jedná o zadní brzdy.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zajímavý byl projev při extrémním průjezdu zatáčkou, námi zkoušený v bezpečí hoškovického letiště. Audi S8 se nenaklání a srdnatě se drží vytyčené stopy, velice dlouho je neutrální a posléze lehce nedotáčivé. Pomáhá i sportovní diferenciál, který je pro S8 standardem (majitel běžné A8 si za něj musí připlatit). Svou velikost i délku S8 docela úspěšně maskuje.

Vypínatelná elektronická stabilizace ve sportovním módu zasahuje decentně, nelze říct, že by tato elektronická berlička kazila pocit z jízdy na limitu. Limitu, který si lze představit pro dvoutunové pětimetrové auto, které má pod kapotou více než 500 hřebců.

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pod deset jen s velmi lehkou nohou, nás průměr 22 l/100 km

Dvakrát přeplňovaný osmiválec splňuje emisní normu Euro 6 a při malé zátěži dovede odpojovat polovinu válců. Jak je na tom spotřeba v praxi? Předně nádrž je bohatě dimenzovaná, pojme totiž 90 litrů paliva. Při ekojízdě jsme se dostali na 9,8 litru, což je na tak silné auto velmi dobrá hodnota. V praxi ale počítejte s minimálně o dva až tři litry větším apetitem. Při svižné jízdě nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 22 litrů.

K osmistupňové automatické převodovce nelze mít větších výhrad. Přesun rychlostí „nahoru” i „dolů” je velmi rychlý, problémem nejsou ani podřazení o větší počet rychlostních stupňů. Asi jediné, co nám vadilo, byl obtížnější (a pomalý) přesun páky při couvání a jízdě vpřed. Při tachometrových 130 km/h točí motor rovné 2000 tisíce otáček - tady je vše v naprostém pořádku.

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem je v malých rychlostech hodně netečné, jak je u Audi zvykem, s přibývající rychlostí ale stoupá jeho tuhost i citlivost. Mohlo by být krapet lepší, špatné ale není.

K dílenskému zpracování i výběru použitých materiálů nelze mít kritických připomínek. Vše je k sobě pečlivě přidělané, materiály jsou vkusné a z některých detailů máte pocitově lepší dojem než z ostatních modelových řad Audi. Jde například o supertiché dovírání oken, tak dobře se ve vaší A4 nebo A6 rozhodně nedovřou.

Palubní displej s hezkou grafikou i jednodušším ovládáním kazí jazykové nesmysly typu „sound motoru”. Ostatně, zvuk motoru není ani ve sportovním módu kdovíjak výrazný, ve vyšších rychlostech slyšíte osmiválcové brumlání, jinak je ale v kabině ticho jako uprostřed písemných maturitních zkoušek.

Svůj výkon karoserie ukrývá

Vzhledově se S8 odlišuje od základních „á-osmiček” pouze detaily. Jde například o čtveřici koncovek výfuku, šedé kryty zpětných zrcátek imitující leštěný hliník nebo mírně odlišný přední nárazník. Zkrátka typický vlk v rouše beránčím. Silou motoru může být leckterý neznalý motorista zaskočen.

A ještě musíme zmínit pořizovací cenu, která je o milión korun vyšší než u základní A8. A základní bezmála tři milióny korun můžete ještě o dost navýšit, kupříkladu testované provedení mělo vzhledem k příplatkové výbavě pořizovací cenu 3,8 miliónu korun.

Audiosystém Bang & Olufsen hraje fantasticky, dáte za něj ovšem 151 tisíc korun. Noční vidění, vzhledem k promítání na malém displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem hůře využitelné, přijde na 61 tisíc korun. A tak dále.

Nic to nemění na tom, že S8 je výborné auto. S drahým provozem a koneckonců i vyšší pořizovací cenou potencionální kupci nejspíš tak nějak počítají...

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Audi S8

Audi S8

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:3993 ccm, osmiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:382 kW (520 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:650 Nm při 1700 ot./min.
0–100 km/h:4,2 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h (elektronicky omezená)
Průměrná spotřeba:10,1  l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):2050 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 997 900 Kč (A8)
Cena s testovanou motorizací:  2 979 900 Kč (S8)