Článek
Digitální číslice na rychloměru ukazuje 200 km/h. Plný plyn, osmistupňová automatická převodovka okamžitě podřazuje a číslice se začínají míhat šílenou rychlostí - 232 - 239 - 243 a Audi S8 zanedlouho překračuje metu dvěstěpadesátky. Nakonec se číslice zastavují na cifře 268, což vzhledem k drobné odchylce rychloměru odpovídá elektronickému omezovači při tradičních 250 km/h.
Rychlost, s jakou se na tuto metu dostanete, si nezadá se sportovními auty. Potěší i směrová stabilita, auto jede rovně, směr volantem nemusíte při jízdě vpřed vůbec korigovat. Z pneumatického podvozku se standardně nabízeným pohonem všech čtyř kol a komfortním a sportovním režimem cítíte jednak jistotu, jednak velmi plavný projev s minimálním přenosem nerovností.

Audi S8
Uvnitř je i při takovém kalupu ticho, neobtěžuje aerodynamický ani motorický hluk, a ani odvalující pneumatiky dovnitř nepouštějí nežádoucí tóny. S8 výborně maskuje svou skutečnou rychlost, snadno se pak stane, že na české dálnici pojedete o 50 kilometrů v hodině rychleji a pocitově si budete připadat jako při legální stotřicítce.
Sedíte v pohodlné, odvětrávané sedačce (zapnout si lze několik druhů masáží), 20palcová litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami komfortně sviští po hladké silnici. Adaptivní tlumiče odvádějí skvělou práci i na rozbitých silnicích, za rozbité okresky ale ruku do ohně nedáme.

Audi S8
Karbonové brzdy stojí čtvrt miliónu
Kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny brzdí přesně, jak očekáváte - fantasticky. Použité destičky jsou sice měkčí, takže při extrémní a dlouhé jízdě na závodním okruhu byste je dost možná utahali, během našeho testu na letištní ploše ale i opakované zpomalování z vysokých rychlostí pro S8 s tímto typem brzd nepředstavovalo sebemenší problém. Rovněž dávkování brzdného účinku a odezva příslušného pedálu zaslouží pochvalu. Zadarmo ale tyto skvělé brzdy nejsou, keramické provedení přijde na 243 tisíc korun.

Audi S8
Zajímavý byl projev při extrémním průjezdu zatáčkou, námi zkoušený v bezpečí hoškovického letiště. Audi S8 se nenaklání a srdnatě se drží vytyčené stopy, velice dlouho je neutrální a posléze lehce nedotáčivé. Pomáhá i sportovní diferenciál, který je pro S8 standardem (majitel běžné A8 si za něj musí připlatit). Svou velikost i délku S8 docela úspěšně maskuje.
Vypínatelná elektronická stabilizace ve sportovním módu zasahuje decentně, nelze říct, že by tato elektronická berlička kazila pocit z jízdy na limitu. Limitu, který si lze představit pro dvoutunové pětimetrové auto, které má pod kapotou více než 500 hřebců.

Audi S8
Pod deset jen s velmi lehkou nohou, nás průměr 22 l/100 km
Dvakrát přeplňovaný osmiválec splňuje emisní normu Euro 6 a při malé zátěži dovede odpojovat polovinu válců. Jak je na tom spotřeba v praxi? Předně nádrž je bohatě dimenzovaná, pojme totiž 90 litrů paliva. Při ekojízdě jsme se dostali na 9,8 litru, což je na tak silné auto velmi dobrá hodnota. V praxi ale počítejte s minimálně o dva až tři litry větším apetitem. Při svižné jízdě nám palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 22 litrů.
K osmistupňové automatické převodovce nelze mít větších výhrad. Přesun rychlostí „nahoru” i „dolů” je velmi rychlý, problémem nejsou ani podřazení o větší počet rychlostních stupňů. Asi jediné, co nám vadilo, byl obtížnější (a pomalý) přesun páky při couvání a jízdě vpřed. Při tachometrových 130 km/h točí motor rovné 2000 tisíce otáček - tady je vše v naprostém pořádku.

Audi S8
Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem je v malých rychlostech hodně netečné, jak je u Audi zvykem, s přibývající rychlostí ale stoupá jeho tuhost i citlivost. Mohlo by být krapet lepší, špatné ale není.
K dílenskému zpracování i výběru použitých materiálů nelze mít kritických připomínek. Vše je k sobě pečlivě přidělané, materiály jsou vkusné a z některých detailů máte pocitově lepší dojem než z ostatních modelových řad Audi. Jde například o supertiché dovírání oken, tak dobře se ve vaší A4 nebo A6 rozhodně nedovřou.
Palubní displej s hezkou grafikou i jednodušším ovládáním kazí jazykové nesmysly typu „sound motoru”. Ostatně, zvuk motoru není ani ve sportovním módu kdovíjak výrazný, ve vyšších rychlostech slyšíte osmiválcové brumlání, jinak je ale v kabině ticho jako uprostřed písemných maturitních zkoušek.
Svůj výkon karoserie ukrývá
Vzhledově se S8 odlišuje od základních „á-osmiček” pouze detaily. Jde například o čtveřici koncovek výfuku, šedé kryty zpětných zrcátek imitující leštěný hliník nebo mírně odlišný přední nárazník. Zkrátka typický vlk v rouše beránčím. Silou motoru může být leckterý neznalý motorista zaskočen.
A ještě musíme zmínit pořizovací cenu, která je o milión korun vyšší než u základní A8. A základní bezmála tři milióny korun můžete ještě o dost navýšit, kupříkladu testované provedení mělo vzhledem k příplatkové výbavě pořizovací cenu 3,8 miliónu korun.
Audiosystém Bang & Olufsen hraje fantasticky, dáte za něj ovšem 151 tisíc korun. Noční vidění, vzhledem k promítání na malém displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem hůře využitelné, přijde na 61 tisíc korun. A tak dále.
Nic to nemění na tom, že S8 je výborné auto. S drahým provozem a koneckonců i vyšší pořizovací cenou potencionální kupci nejspíš tak nějak počítají...

Audi S8

Audi S8
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 3993 ccm, osmiválec, zážehový, 2x turbo |
Max. výkon: | 382 kW (520 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 650 Nm při 1700 ot./min. |
0–100 km/h: | 4,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (elektronicky omezená) |
Průměrná spotřeba: | 10,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 2050 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 997 900 Kč (A8) |
Cena s testovanou motorizací: | 2 979 900 Kč (S8) |