Hlavní obsah

Nový motor má mít spotřebu dieselu, spalovat má benzín

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak snížit emise u spalovacích motorů? Snížením spotřeby. To znamená zlepšit účinnost, což ovšem není jednoduché. Nový systém otevírání ventilů ale může standardní benzínový motor posunout co do spotřeby k naftovému.

Systém otevírání ventilů motoru elektronickou cestouVideo: Camcon Automotive

 
Článek

Základem je odstranění pevné vazby mezi klikovým hřídelem a vačkami. Ty zde vlastně zcela vymizely v klasickém podání, jak je známe dnes, tedy dlouhé tyče nasazené nad hlavami válců. Systém Intelligent Valve Actuation (IVA) od společnosti Camcon Automotive totiž používá pro zdvih ventilů elektroniku.

Každý píst má nad sebou dvojici vlastních malých vaček, kterými otáčí přesný krokový motor řízený elektronikou. Je tedy možné variovat s otevřením i zavřením ventilů podle libosti, stejně jako vypínat válce apod.

Navíc je celý systém extrémně jednoduchý v tom, že systém je funkční na jakémkoli současném motoru. Stačí vyndat klasickou vačku a na šrouby, kde je normálně umístěno víko hlavy válců, našroubovat tyto speciální ovladače ventilů. Samozřejmě že také přibude rozsáhlá elektronika.

Nižší spotřeba i emise

Náklady na vývoj takového systému budou velmi nízké, pro jeho modularitu. Extrémní výhodou systému IVA je zvýšení účinnosti motoru. Zvedne se účinnost plnění i spalování. Dosáhne se lepšího průběhu výkonové křivky a optimalizuje se tvar točivého momentu. Tím se sníží spotřeba, a tedy i emise, které by podle odborníků měly klesnout až o 20 %.

Camcon Automotive dnes hledá partery, se kterými by celý projekt uvedl v život. Už se ozval Jaguar-Land Rover.

Na závěr bychom chtěli připomenout, že odstranění mechanické vazby mezi klikovou hřídelí a ventily není nové. Už minulý rok představil podobný princip švédský výrobce supersportů Koenigsegg společně s čínskou firmou Qoros. Tady ale nejsou vačky vůbec, o zdvih se starají elektromagneticky ovládaná zdvihátka. Tento princip už dnes má například Fiat u některých svých motorů, když takto ovládá sací ventily.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám