Hlavní obsah

Z východní automobilky se Škoda změnila v globální značku

Před 25 lety do mladoboleslavské automobilky Škoda vstoupil německý koncern Volkswagen. Tehdy nikdo nepředpokládal úspěch, který česká značka během několika málo let dosáhla. Automobily z bývalého východního bloku totiž byly tehdy považovány za nespolehlivé rezavé šunky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Státní automobilka Škoda byla začátkem devadesátých let ztrátová. Vyráběla méně než 200 000 favoritů ročně a zaměstnávala asi 21 000 lidí. „Tohle my děláme se čtyřmi tisíci lidí," řekl tehdy k produktivitě českého podniku manažer jedné americké automobilové značky.

Dnes vyrábí Škoda více než milión aut ročně. A časy, kdy se snažila etablovat jako levná značka pro méně náročné zákazníky, jsou dávno pryč. Nyní je Škoda podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera srovnatelná nejen se značkami, jako jsou Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

„Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku," řekl Dudenhöffer agentuře DPA. „Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr cena-výkon, to je Škoda," dodal.

Škoda málem skončila ve francouzských rukách

Československo bylo po pádu komunismu považováno za bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. Škoda přitom málem skončila nikoli v německých, ale ve francouzských rukách. O automobilku měl totiž začátkem 90. let zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.

Tehdejší český premiér Petr Pithart v jednom z rozhovorů s DPA řekl, že výběr Volkswagenu byl vzhledem k antipatiím vůči Německu riskantním krokem, který označil za "politickou sebevraždu".

Něco takového je už dnes nepředstavitelné. Škoda se vypracovala v globální značku, jejímž největším trhem už není Česká republika, nýbrž Čína. Když letos v březnu čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bylo podepsáno mimo jiné memorandum o společných investicích automobilky Škoda Auto s čínským partnerem SAIC Motor.

Zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle Dudenhöffera naprosto správným krokem. „Tato značka má potenciál a byla by velká škoda jej nevyužít," řekl Dudenhöffer. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. „Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch," upozornil.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám