Policejní octavie bez označení mají vždy karoserii typu liftback, pohon všech kol, automatickou převodovku DSG a nejsilnější benzínový agregát (vyjma derivátů RS, zde 1,8 - 132 kW/180 k). Výkon motoru je sériový, bez dodatečných úprav.

Nové policejní octavie. Policie jich dostane padesát.

Nové policejní octavie. Policie jich dostane padesát.

FOTO: Novinky

Cena takovéto běžné octavie činí 630 900 korun. Policejní speciál, který má skryté majáky (jsou vpředu, z boku i vzadu) vyjde na 1,3 miliónu korun. Obrovskou výhodou pro sloužící policisty jsou již integrované modré majáky, při pronásledování tak není nutné na střechu upínat maják magnetický.

Měří při stání i při jízdě, v protisměru, zezadu, zepředu

Nové policejní vozy jsou velice nenápadné (i svými běžnými barvami) a během jízdy je prakticky nemáte šanci odhalit. Měřicí a záznamová zařízení, majáky a výstražná světla jsou dobře skryta.

Jedním z mála prvků, podle kterého lze nový policejní speciál odhalit, je odlišně tvarovaná anténa, která se od běžných liší svou velikostí. Není to klasická „ploutvička”, ale svislá prutová anténa.

Skryté majáky najdete i vedle předních mlhových světel

Skryté majáky najdete i vedle předních mlhových světel.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Černá hlava měřícího zařízení, lidově řečená „bradavice”, je skryta za černou mřížkou chladiče. V devadesátých letech bylo policejní auto s radarem lépe identifikovatelné, protože hlava byla nikoliv za, ale na masce chladiče.

Zjistí i kradené auto

Radary (anglická zkratka pro RAdio Detection And Ranging) měří rychlost pomocí Dopplerova jevu. Z fyziky víte, že jde o změnu frekvence a vlnové délky přijímaného signálu oproti vysílanému.

Paprsek vyslaný z policejního radaru se odrazí od měřeného auta zpátky k radaru, kde je zesílen a pomocí složitých algoritmů je vypočtena rychlost měřeného vozidla. Obvyklý dosah radaru činí 60 metrů, obvyklá vzdálenost při měření je zhruba poloviční.

Podle výrobce, firmy Ramet z Kunovic, je ve srovnání s dříve vyráběnými typy měřičů rychlosti model Ramer 10 lehčí, má menší spotřebu energie, spolupracuje s databází hledaných vozidel a je vybaven senzorem vzdálenosti, který umožňuje identifikaci vozidla v tom kterém jízdním pruhu. Změřit vás umí jak stacionárně, tak zepředu i zezadu, policejní hlídka navíc může měřit i automobily v protisměru.

Díky kamerám lze zjistit, zda auto není kradené nebo zda nemá prošlou technickou kontrolu.

Zadní skryté majáky uvidíte při dobrém světle, jinak jsou velice dobře ukryté.

Zadní majáky uvidíte při dobrém světle, jinak jsou velice dobře ukryty.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Rozhovor s technickým ředitelem Vladimírem Venclem z kunovické firmy Ramet
Jaké rychlosti dovoluje Ramer 10 C zaznamenat, tj. minimální a maximální rychlost, kterou lze změřit?
Radarový měřič rychlosti Ramer 10 umožňuje obecně měření rychlosti v rozmezí 5 km/h až 300 km/h. Přesné měření rychlosti v tolerancích ±3 km/h do 100 km/h a ±3 % nad 100 km/h je garantováno pouze v rozsahu rychlostí od 20 km/h do 250 km/h.
Jaký je dosah radaru a v jakém pásmu pracuje?
Ramer 10 měří pod úhlem 22° a má dosah 60 metrů. Kmitočet vysílací antény je 34,0 GHz pro Policii ČR, městské policie používají kmitočet 34,3 GHz.
Jakou technologií probíhá ovládání a přenos dat na dálku?
Ramer 10 je možno ovládat pomocí LAN, WiFi, nebo volitelně přes síť 3G. Snímky s přestupkem se ukládají na interní harddisk ve speciálním formátu a poté se pomocí USB disku, WiFi nebo 3G sítě přenesou na server k dalšímu zpracování. Zde se zkontroluje integrita snímku pro potvrzení, že se snímkem nebylo manipulováno, a snímek je dále zaslán do programu Archiv k dalšímu zpracování a vyřízení.

Při kontrolách ujíždí minimum řidičů

Přítomní dopravní policisté na dotaz Novinek uvedli, že řidičů, kteří by při kontrole byli agresivní, je minimum a ještě menší množství je těch, kteří policejním autům s houkajícími majáky ujíždí. Sloužícímu policistovi se to stane jednou, dvakrát do roka.

Nové je české měřící zařízení Ramer 10C

České měřící a záznamové (na snímku kamera) zařízení Ramer 10 C

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Samozřejmě nelze mluvit za všechny dopravní policisty, dvojice, kterou jsme zpovídali, ale působila rozumně - trestat někoho, kdo za slunného nedělního dopoledne jede po prázdné dálnici 140 km/h nemá moc smysl. Ostatně, neexistuje aktivně jezdící řidič, který by někdy nejel rychleji, než kolik dovoluje zákon.

Pokud bude nová padesátka octávií měřit v úsecích, kde často dochází k nebezpečným jízdním situacím, nebo dokonce nehodám (a nikoliv tam, kde vždy vyberou hodně peněz na pokutách), mají bezpochyby nové policejní speciály smysl.

Takzvaná bradavice je umístěnaza mřížkou chladiče, v devadesátých letech byla před ní.

Takzvaná bradavice je umístěna za mřížkou chladiče, v devadesátých letech byla před ní.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky