Tak designově odvážné auto, jakým byl v březnu 2006 na ženevském autosalonu představený roomster, mladoboleslavská automobilka nikdy nevyráběla. Výborné využití prostoru auta velikosti fabie ale rozdělilo řidiče na dvě ostře oddělené skupiny – jedni nemohli roomster pro nesouměrný vzhled s obrovským zadním oknem a celkovými proporcemi „krabice“ vystát, druhý design velebili.

Pravda je, že roomster, pod jehož designem je podepsán Thomas Ingenlath, nenavazoval na žádný model z historie automobilky, technicky měl ale mnoho společného s fabií druhé generace (proto se na některých našich fotografiích objevují oba modely společně).

V dubnu 2015 se roomster v Kvasinách přestal vyrábět, nástupce postavený na základě Volkswagenu Caddy se ukáže ještě letos, vyrábět se bude v polské Poznani. Následující řádky tak berte jako rozloučení s nevšedním modelem, který sice byl dlouhodobě nejméně prodávanou škodovkou, ale zejména rodiny s dětmi hledající cenově dostupný vůz si jej nemohou vynachválit.

Škoda Roomster a Fabia II

Škoda Roomster a Fabia II

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podvozek z první fabie a octavie

Roomster na trh přišel v polovině roku 2006, jenom pár měsíců před fabií druhé generace (prosinec 2006), se kterou měl mnoho společného. Zejména kompletní celou přední masku, všechny motorizace a valnou část interiéru. Podvozek byl vpředu totožný s první a de facto i druhou fabií, vzadu byla použita kliková náprava s vlečenými rameny z první generace novodobé octavie. Vývoj roomsteru trval tři roky (celkem od schválení a prvních skic to bylo čtyři a půl roku) a i kvůli němu nakonec byla Fabia II úzká a vysoká a měla výše ukotvené přední sedačky – společné díly ušetřily náklady na vývoj i výrobu.

Škoda Roomster

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Přesto, několik drobných konstrukčních změn by se proti fabii našlo. Zadní kliková náprava je u roomsteru jiná, o cca 7 cm širší než u vozu Fabia II a s výrazně vyšší únosností. Dále například naladění ESP a řízení je zcela specifické. Vůz má také jiné brzdy na zadní nápravě, nádrž a palivový systém. Odlišná je pak karoserie od středového sloupku, liší se samozřejmě i rozměry, a zejména praktičnost zadní lavice (o tom ale ještě bude řeč).

Mimořádně variabilní

Nabízely se dvě varianty: s klasickou střechou, v oblasti B sloupku vyztuženou. Druhou verzí byla obrovská panoramatická střecha z laminovaného skla, která dovnitř přinášela ještě větší světlost a opticky zvyšovala prostornost už tak velkého automobilu. Škoda jen, že přední sklo je rozměrově stejné jako to u Fabie II; kdyby bylo ještě více vytažené, pomohlo by to výhledu, chápeme ale, že toto řešení by zvýšilo prodejní cenu. Hodilo by se i malé panoramatické zrcátko jaké mívají třeba citroëny, kterým byste snadno tu a tam zkontrolovali ratolesti na zadních sedačkách.

Škoda Roomster a Fabia II

Škoda Roomster a Fabia II

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Roomster

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Palubní deska je pojata jednoduše, moc krásy nepobrala, zejména v základních nejlevnějších verzích (na fotografiích je auto z novinářské flotily v nejvyšší výbavě), ergonomie a celková snadnost ovládání jsou ale velmi dobré. Pokud zvolíte „sportovní” sedačky, dostanete jedny z nejlepších, jaké se do takto malých automobilů kdy montovaly.

Vadila nám menší šířka vpředu, která nekoresponduje s výrazně větším prostorem pro zadní cestující. Tři lidé si dozadu nesednou, ale dvěma urostlým ragbistům bude kvůli většímu rozchodu zadních kol lépe na zadních než na předních sedadlech. Platí, že prostřední sedadlo je nouzové, nedovedeme si představit, že by v autě déle než pár minut jezdili vzadu tři pasažéři.

Naopak výborné je, že zadní okno je velice nízko – i z dětských sedaček je tak výborný výhled, takže nejmenší cestující nemusejí koukat na plast, ale z velkého okna mohou krásně pozorovat ubíhající krajinu. Přední sedačky jsou ukotveny také výše, což u roomsteru nevadí a zlepšuje výhled, naopak u fabie vyšší posez kvůli technické spřízněnosti s prostornějším bratrem vadí.

Škoda Roomster a Fabia II

Škoda Roomster a Fabia II

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vynikající jsou rovněž možnosti pro posunutí (o 150 mm), překlopení, nebo dokonce vyjmutí všech tří samostatných sedaček vzadu. Obě krajní sedačky lze po vyjmutí prostřední přisunout k sobě. Jak jsme si připomněli, demontáž sedaček i jejich následné ukotvení je velmi jednoduché a zvládne jej každý.

Z roomsteru tak můžete mít pohodlný přepravník pro čtyři dospělé cestující, nebo malou dodávku pro převoz relativně objemnějších předmětů, třeba lednice nebo dvou nesložených jízdních kol. Takovou variabilitu vám nenabídne ani Fabia Combi o „krátké“ verzi ani nemluvě. Roomster nabídne standardně 477 litrů v zavazadlovém prostoru, po sklopení zadních sedaček je to až 1780 l.

Nabídka motorizací při uvedení do prodeje
1,2 MPI/47 kW, R3, 5stupňová manuální převodovka
1,4 MPI/63 kW, R4, 5stupňová manuální převodovka
1,6 MPI/77 kW R4, 5stupňová manuální převodovka, ev. 6st.automatická převodovka
1,4 TDI PD/51 kW R3, 5stupňová manuální převodovka
1,4 TDI PD/59 kW R3, 5stupňová manuální převodovka
1,9 TDI PD/77 kW, R4, 5stupňová manuální převodovka

Vyšší roomster je logicky náchylnější k většímu bočnímu větru na dálnicích než menší fabia, jízdně nám ale přišla jízda příjemnější s roomsterem, který těží z většího zadního rozchodu. Zkoušené provedení mělo motor 1.2 TSI (77 kW) netradičně propojený se sedmistupňovým DSG. Automatická převodovka při pomalé jízdě škube (což už nové evoluce této dvouspojkové převodovky nedělají), samotné řazení je ale v provozu plynulé.

Škoda Roomster

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Roomster

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Přeplňovaná dvanáctistovka je velice pružná, kromě dieselového 1.9 TDI-PD jde o nejvhodnější motor pro roomster. Problém měly zejména kusy do roku 2010, které trpěly výrazným chrastěním rozvodového řetězu. Spíše kuriózní závadou pak bylo překousávání zapalovacích kabelů kunami, což výrobce řešil různými kryty.

Základním tříválcům 1.2 HTP je lepší se vyhnout, zejména u verzí před modernizací v roce 2007 (47 kW). V autobazarech je však tento motor – stejně jako u Fabie II – tím nejčastějším pro roomster.

Škoda Roomster a Fabia II

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nejčastější závady Škody Roomster (2006–2015)
Roomster je nadprůměrně spolehlivá ojetina, která při šťastné volbě motoru žádnými zásadními problémy netrpí. Dle statistik patří k nejspolehlivějším škodovkám. Největší kritika směřuje k benzínovým dvanáctistovkám, které mají na trhu ojetin třetinový podíl.
1.2 HTP: trpí při rychlejší jízdě kvůli vysokému tepelnému namáhání (opotřebení výfukových ventilů – projevuje se např. nepravidelným volnoběhem, opotřebený katalyzátor), dále také problémy s kolabujícími rozvody. Čím mladší ročník tím lépe, výrobce totiž průběžně motor vylepšoval. Za ideální motor se považuje 1.4 16V 63kW.
1.2TSI: dnes už chronicky známe potíže s rozvodovým řetězem (typické chrastění), hrozí jeho přeskočení a následná destrukce motoru. Mechanismus rozvodů prošel v roce 2011 vylepšením, které lze aplikovat i na starší ročníky.
Diesely 1.4 TDI a 1.9 TDI jsou mechanicky spolehlivé, život u nich může komplikovat filtr pevných částic, který zde trpí obtížnou regenerací (vypalování sazí).
Co se týče podvozku, na něm se řeší prakticky pouze přední náprava, konkrétně výměna silentbloků, což je otázka pár stokorun.
Koroze zadního dílu výfuku. Jako otravná, ale nijak závažná a pro roomster typická věc je často zmiňováno vypadávající těsnění v horním rohu předních dveří.
Zdroj: Jindřich Topol, manažer výkupu AAA Auto

Co dodat? Vzhled roomsteru je sice kontroverzní (což neznamená, že se někomu nemůže líbit), celkově ale šlo o povedené mini-MPV. Zejména variabilitou, prostorností (škoda menší šířky vpředu), jízdními vlastnostmi, užitnou hmotností i dobrým dílenským zpracováním. Za 285 900 (až 488 900, roomster stále figuruje v oficiálním ceníku) dostanete malé velké auto.

Škoda Roomster

Škoda Roomster

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: