Samara začátkem 80. let znamenala pro sovětský automobilový průmysl velkou změnu k lepšímu, vůz moderních tvarů s pohonem přední nápravy tehdy vznikal ve spolupráci s inženýry německé továrny Porsche.

Největší ruský výrobce automobilů, nad kterým má od poloviny příštího roku převzít kontrolu francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, tak pokračuje v obměně výrobního programu. Už loni v září skočila výroba kombi Lada 2104, což byl poslední model, který ještě vycházel z původní italsko-sovětské spolupráce z 60. let. A téměř přesně před rokem továrna zastavila výrobu samary ve verzi sedan.

Lada Granta

Lada Granta

FOTO: Profimedia.cz

Lada Samara se vyráběla od roku 1984 a za tu dobu opustilo brány ruských závodů zhruba 5,2 miliónu exemplářů vozu, který před příchodem Škody Favorit patřil k nejmodernějším automobilům v socialistických zemích.

V roce 1997 se vůz dočkal modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let a nyní již byl silně zastaralý. Nástupcem vozu Lada Samara ve výrobním programu je Lada Granta, který zčásti používá francouzskou techniku.