Hlavní obsah
Polotovary mohou být plné přídavných látek. Foto: Profimedia.cz

Za zdravými a dietními výrobky se často schovávají průmyslově zpracované potraviny

Průmyslově upravované potraviny nemají pro náš organismus žádný přínos, ba naopak. A nezachrání to ani nálepka „bez tuku“, „nízkokalorické“ či „veganské“.

Polotovary mohou být plné přídavných látek. Foto: Profimedia.cz
Za zdravými a dietními výrobky se často schovávají průmyslově zpracované potraviny

Žijeme v uspěchané době, často se tak snažíme šetřit čas nákupem nejrůznějších polotovarů. Pravda je ale taková, že většina polotovarů, včetně těch s rádoby zdravým označením, není pro náš organismus ničím dobrá a je mnohem lepší je do stravy vůbec nezařazovat.

Průmyslově zpracované potraviny mají dlouhou trvanlivost, některé z nich i vysoký obsah cukru, soli, nevhodných tuků a dalších přídavných látek.

„Ve svém objemu tak často poskytují hodně kalorií. Zároveň jsou ale chudé na minerální látky, vitamíny i další živiny,“ upozorňuje Tereza Havrlandová z Lifefood.

Problém průmyslově zpracovaných potravin ale nespočívá pouze v jejich nezdravém obsahu.

„Tyto potraviny procházejí při výrobě celou řadou technologických procesů a ve výsledku se svými vlastnostmi zcela liší od původních nezpracovaných potravin. Už od samého úvodu se navíc často pracuje s levnými plodinami a surovinami, takže o kvalitních a přirozeně nutričně bohatých potravinách nelze mluvit,“ vysvětluje nutriční specialistka Monika Bartolomějová z poraden Nutriadapt.

Konzumace málo výživných a nekvalitních pokrmů je přitom odborníky dávána do souvislosti s vyšším rizikem výskytu civilizačních chorob, obezity, diabetu II. typu, vzniku nádorů, vysokého krevního tlaku či negativním vlivem na hladinu cholesterolu. Kromě toho na některých průmyslově zpracovaných potravinách může vznikat závislost.

Jaké speciality potravinářského průmyslu jsou nejoblíbenější?

„Hitem stále zůstávají sycené nápoje, sladké a slané balené potraviny, zmrzlina z prášku, klasické sladkosti, margaríny, kupované pomazánky, balené pečivo a koláče, instantní omáčky, polévky a dezerty, práškové přípravky na hubnutí a náhražky jídel, předem připravené pizzy a burgery, drůbeží a rybí nugety, klobásy, ale i párky a další uzeniny,“ vyjmenovává Monika Bartolomějová.

Většina těchto potravin je jednoduchá na dohotovení, ale z výživového hlediska je velmi chudá. Jednou za čas si je samozřejmě dopřát můžete, ale nesmí tvořit základ jídelníčku. Ten by měly tvořit minimálně či vůbec průmyslově zpracované potraviny, které si uchovávají většinu nutričních vlastností a našemu zdraví neškodí.

„Za základ stravy berte přirozené, minimálně průmyslově upravované potraviny. Co se týká značek, jedinými skutečně smysluplnými značkami na potravinách jsou Bio a Fair Trade. Můžeme doporučit i označení Raw, které ale v české legislativě není ukotveno a většina firem toho využívá. Proto některé značky používají označení Really raw, s tím, že jejich suroviny byly zpracovány skutečně šetrně při nízké teplotě,” dodává Havrlandová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků