Hlavní obsah
Vitamin D. Foto: Profimedia.cz

Vitamin D v centru pozornosti v boji proti koronaviru

V souvislosti s covidem-19 se stále častěji hovoří o vitaminu D jakožto důležitém pomocníkovi v prevenci tohoto onemocnění, ale také v jeho lehčím průběhu. Britská vláda proto uvažuje, že by tento vitamin rozeslala všem obyvatelům domovů důchodců a dalším lidem z ohrožených skupin. Požádala tak své vědce, aby prověřili dosavadní vědecká zjištění, případně provedli novou studii potvrzující účinnost vitaminu D v boji s koronavirem.

Vitamin D. Foto: Profimedia.cz
Vitamin D v centru pozornosti v boji proti koronaviru

Vědci z University of Queen Mary v Londýně začali sledovat 5 tisíc lidí a budou u nich pozorovat, zda je zvýšený příjem vitaminu D skutečně ochrání před koronavirem, případně zmírní průběh covidu-19, ale i dalších respiračních infekcí.

Několik takových výzkumů již proběhlo, naposledy např. vědci zjistili, že lidé, kteří užívali vitamin D, měli méně respiračních infekcí. Vitamin D navíc po třech měsících užívání doporučené dávky pomohl ekzematikům zlepšit jejich pokožku a úplně všem lidem pomohl regulovat množství vápníku a fosfátů v těle.

Optimální hladina vitaminu D v krvi je 100–125 nmol/l. Česká populace ho má ale mnohem méně, velmi často pod dolní hranicí optima, což je 50 nmol/l. Z dat ministerstva zdravotnictví vyplývá, že až 70 % Čechů trpí jeho nedostatkem. 

Jak nejlépe získat dostatek vitaminu D? 

Lidské tělo vitamin D získává přirozeně ze slunečního záření. Jeho syntéza probíhá na základě pronikání paprsků UVB přes kůži, nedochází k ní však ihned, ale až po 10 až 15 minutách slunění.

Pokud bychom tedy měli možnost se opalovat dvakrát týdně po dobu 20 minut, získali bychom 90 % doporučené dávky tohoto vitaminu pouze z pobytu na slunci.

S podzimem a zimou ale začne ubývat možností, jak denní dávku ze slunečního záření získat. Navíc ne u každého je schopnost pokožky tvořit vitamin D stejná. Například senioři nad 65 let by k získání stejného množství vitamínu potřebovali na slunci strávit minimálně dvakrát delší dobu. Stejně tak lidé s přirozeně tmavou pletí.

Další možností, jak tělu dodat tento vitamin, je strava. K dosažení dostatečné denní dávky je třeba zkonzumovat 1000–2000 IU (mezinárodních jednotek) vitaminu D. Pro aktivaci imunitních procesů se doporučuje denně přijmout přibližně 2000 IU. Lidé trpící obezitou ale potřebují denně přijmout dvojnásobek až trojnásobek. Naopak u dětí do jednoho roku stačí vitaminu D jen 400 až 500 IU.

Potraviny bohaté na vitamin D

  • tučné ryby – losos, pstruh, makrela, tuňák, slaneček či úhoř, čerstvé či konzervované (šproty, sardinky, tuňák) – jsou výborným zdrojem vitaminu D
  • rybí olej
  • plnotučné kravské mléko a tvrdé sýry. Některá mléka jsou vitaminem D obohacována uměle. Totéž platí o některých druzích sójového či rýžového mléka. 
  • vepřové sádlo a slanina
  • hovězí játra jsou také vynikající zásobárnou vitaminu D i jiných živin, jako jsou vitamin A, železo nebo bílkoviny
  • vejce (od slepic z volného chovu obsahují až 5x více vitaminu D než ta od slepic chovaných v kleci)
  • divoce rostoucí houby mají schopnost vytvářet vitamin D2. Nejvyšší hladina byla zjištěna v divoce rostoucích liškách a hřibech

Pokud bychom se snažili přijmout dostatečnou denní dávku 1000 IU vitaminu D, znamenalo by to sníst například kilo másla nebo 200 gramů lososa či 16 vajec denně, což je obtížně proveditelné.

Proto odborníci doporučují od října do března užívat i vitamin D pomocí doplňků stravy.

Jak se orientovat při výběru doplňků stravy?

Standardní pilulka obsahuje 10 mikrogramů vitaminu D. Přestože oficiální zdroje jako britské NHS tvrdí, že se jedná o dostatečné množství, podle některých odborníků je toto množství během zimních měsíců pro většinu lidí nízké.

Vycházejí ze zjištění hned několika vědeckých studií, například té vědců z University of Cork z roku 2016, která dospěla k závěru, že pro udržení optimální hladiny vitaminu D v krvi je zapotřebí denně přijmout přibližně 28 mcg (neboli 1120 IU) vitaminu D.

Rozpustné tablety mohou obsahovat vitaminu D více, až kolem 25 mikrogramů. Z nápoje dochází k rychlejší absorpci vitaminu, ale lidé by měli také vědět, že šumivé tablety obsahují uhličitan sodný, který vytváří bublinky a tabletu rozpouští.

„Jedná se o druh soli. Jedna taková tableta přitom obsahuje i více než 1 g soli, což je s ohledem k doporučenému dennímu limitu 6 g soli poměrně hodně. Užívání rozpustných tablet je tak problematické u lidí s vysokým krevním tlakem, u kterých je doporučován nízký příjem soli,“ vysvětluje pro Daily Mail profesor Kevin Shotliff.

Vitamin D je také prodáván ve formě kojeneckých kapek. Ty obsahují 10 mikrogramů vitaminu D3 a jsou doporučovány především u kojených dětí, jelikož umělá mléka bývají sama o sobě obohacována o vitamin D. U dětí je důležité dodržovat denní limit 10 mikrogramů, jelikož by se mohly snadno předávkovat (průjem a letargie).

Pilulky vitaminu D s vitaminem K2 mohou obsahovat až 3000 IU (75 mcg) vitaminu D3 a 4000 IU (100 mcg) vitaminu K2. Přestože vitamin K2 pomáhá kostem absorbovat více vápníku, z velké části je zbytečné tento vitamin tělu speciálně dodávat.

„Tohoto vitaminu má většina lidí dostatek, jelikož se nachází v zelené listové zelenině, rostlinných olejích a zrnech. Denní dávka 3000 IU vitaminu D je zapotřebí jen u lidí, kteří ho mají opravdu nedostatek, jinak postačí 1000 IU denně,“ uzavírá Shotliff.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků