Vědci získali spermatické buňky z lidské kostní dřeně

BERLÍN

Vědci tvrdí, že se jim podařilo získat nezralé spermatické buňky ze vzorků lidské kostní dřeně. Pokud by je dokázali přetvořit v plně vyvinuté spermatické buňky, čehož by podle expertů mohlo být dosaženo do pěti let, mohlo by jít o užitečný nástroj při léčbě neplodnosti.

Zprávu oznámila stanice BBC, která však současně podotýká, že zjištění německých vědců je třeba podle některých odborníků přijímat s obezřetností, neboť výzkum se nachází teprve ve velmi raném stadiu. BBC také upozorňuje, že kupříkladu v Británii by využití takto vzniklých buněk podle návrhů nových zákonů nebylo při léčbě neplodnosti možné.

Vědci z univerzity v Göttingenu a Münsteru a z Hannoverské lékařské školy izolovali dospělé kmenové buňky - tedy ty, které mají schopnost stát se různými buňkami a tkáněmi lidského těla. Získali je z kostní dřeně mužských dobrovolníků.

Normálně by se tyto kmenové buňky vyvinuly v různé typy buněk ve svalové tkáni. Avšak experti malý počet z nich přiměli k tomu, aby se vyvinuly do formy připomínající spermatické buňky. Jde o první podobný případ, kdy byl tento typ lidských buněk získán umělou cestou.

Nutné jsou další a další výzkumy

Podle experta na výzkum kmenových buněk Karima Nayernie z britského Centra pro život by tato nová zjištění mohla vést k tomu, že jednou bude možné léčit muže, kteří ztratili plodnost například v důsledku chemoterapie. "Tento objev nás velmi zajímá," uvedl.

Jsme však stále ještě mnoho let od léčby neplodnosti využitím této techniky, upozornil profesor Harry Moore ze Sheffieldské univerzity. "Tento objev je zajímavý, ale je třeba k jeho interpretaci přistupovat s obezřetností," dodal s tím, že jsou nutné další výzkumy, aby se ukázala případná využitelnost této techniky pro léčbu neplodnosti.