Hlavní obsah
Přemíra tělesného tuku je rozhodně na škodu, ale zcela bez něj to také nejde. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Tělesný tuk není jen nepřítel

Když se řekne tělesný tuk, mnozí si ihned vybaví něco, čeho je třeba se zbavit. Jenže tělesný tuk není automaticky náš nepřítel. Naopak, pomáhá nám přežít.

Přemíra tělesného tuku je rozhodně na škodu, ale zcela bez něj to také nejde. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Tělesný tuk není jen nepřítel

Místo vyšilování, kolik kde máme tělesného tuku, je lepší se zaměřit na jeho pozitiva a naučit se z nich vytěžit to nejlepší.

Tuk je jedním ze základních orgánů

Tělesný tuk reguluje metabolismus, hlad a plnost, a dokonce i imunitní funkce. Ve skutečnosti je tak důležitou součástí našeho endokrinního systému a je považován za základní orgán, stejně jako srdce nebo játra, tvrdí na svém blogu psycholožka a koučka Lisa Newmanová.

Tuk má v těle více rolí, poskytuje izolační vrstvu, obklopuje a chrání buňky. Je plný krevních a lymfatických cév, nervů a podpůrných vláken, proto je poměrně nebezpečné odstraňovat ho ve větším množství.

Zároveň je potřebný pro naši inteligenci. Tuk přítomný v mozku a nervovém systému prý usnadňuje naše myšlení. Ve skutečnosti je pak mozek tvořen převážně tukem. Bez tukových obalů obklopujících různé nervy by mozek a tělo nebyly tak efektivní při koordinaci a komunikaci.

Tělesný tuk je evoluční zázrak

Kdyby nebylo tělesného tuku, nebyli bychom tu ani my. Vývoj tělesného tuku umožnil našim předkům vzkvétat. Během chladných zim je udržoval v teple a v období hladomoru naživu, je přesvědčena psycholožka Newmanová.

Tuku ovšem existuje několik druhů. Kromě tzv. bílého tuku, který ukládá energii, existuje také hnědý tuk, který spaluje energii na teplo. Dříve se věřilo, se k jeho produkci dochází pouze u dětí, ale ve skutečnosti se vytváří po celý život v reakci na cvičení.

Schopnost těla ukládat tuky také pomáhá mozku, aby pracoval dál, i když máme málo jídla.

Tuk na bocích a stehnech neovlivňuje negativně zdraví

Tuk je distribuován po celém těle, ale nejvíce se ukládá pod kůží a kolem orgánů. Druhý jmenovaný je pak větším strašákem, co se týče kvality zdraví. Tuk, který je často viditelný pod kůží třeba na bocích nebo stehnech, ale může být dokonce prospěšný.

Různé studie spojily vyšší hladiny tuku právě v těchto oblastech s nižším rizikem srdečních chorob a sníženou úmrtností, a to zejména u žen.

Tuk v uvedených oblastech je rovněž nezbytný pro plodnost. Když tělesná hmotnost ženy klesne pod přijatelnou úroveň, přestane menstruovat a nelze ani udržet těhotenství. Tukové zásoby během těhotenství naopak ženám pomáhají udržet jeho průběh v rovnováze, díky oblejším křivkám jsou rovněž atraktivnější pro potenciální partnery.

Břišní tuk je po menopauze prospěšný

Po menopauze mnoho žen zjistí, že tuk, který byl dříve uložen na bocích a stehnech, se začne přesouvat do oblasti břicha. Dokonce i ženám, které nepřibírají na váze, se často rozšiřuje břicho a pas.

I když příliš tuku na břiše může být problém, jeho menší množství naopak může chránit zdraví. Důvodem je fakt, že hraje roli v produkci hormonů. Po menopauze, kdy jsou ženské vaječníky méně aktivní, břišní tuk poskytuje další estrogen. Ten snižuje účinky stárnutí a chrání kosti.

Tuk nelze zcela kontrolovat

Jakkoli se chceme tělesného tuku někdy zbavit, ne vždy je to zcela v našich rukou. Ano, můžeme jíst méně a více se hýbat, ale existují i další faktory, které mají na jeho výskyt vliv.

Existují některé genetické variace, kvůli kterým mají někteří lidé více tělesného tuku, a přesto jsou obecně zdraví. Celkově mají geny až 70procentní vliv na index tělesné hmotnosti (BMI), u tělesné výšky pak dokonce 80 procent.

Lidské tělo si navíc vyvinulo specifické metody k udržení hmotnosti. Jedním z největších „pomocníků” při nárůstu hmotnosti jsou diety. Omezení jídla vede ke snížení metabolismu a zvýšení hladu. Po ukončení to tak automaticky vede k opětovnému získání jakékoli ztracené váhy, často s nějakým nádavkem.

Místo drastického hubnutí je tak lepší se naučit milovat své tělo takové, jaké je a soustředit se spíše na rozvoj návyků, které ho udrží silné a správně vyživované.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků