Hlavní obsah

Samovyšetření, které mužům zachraňuje životy

Varlata, hovorově koule a latinsky testes, jsou jedním z nejfrekventovanějších orgánů, co se dotyků týče. Muži si na ně sahají v průměru až 369x za měsíc. Málokdo už ale ví, že by se měl svých varlat dotýkat jednou měsíčně v rámci tzv. samovyšetřování. To je totiž nejjednodušším a nejefektivnějším způsobem, jak včas odhalit rakovinu varlat.

Foto: Loono

Model, na kterém se mohou muži naučit samovyšetřit svá varlata.

Článek

Rakovina varlete vzniká většinou z buněk produkujících spermie v mužské pohlavní žláze – varleti. Nejčastěji se objevuje u mladých mužů ve věku 20 až 39 let. Bohužel povědomí o této nemoci je stále velmi nízké, a tak stále mnoho mužů přichází k lékaři pozdě. Přitom pokud přijdou včas, mají až 99% šanci na úplné uzdravení.

Nejdůležitější prevencí tohoto onemocnění je stejně jako u rakoviny prsu samovyšetření. Každý muž by měl zhruba jedenkrát měsíčně věnovat svým varlatům náležitou pozornost a pečlivě je prohmatat. Pokud narazí na cokoli neobvyklého (bulka, zatvrdnutí, změna tvaru nebo velikosti), měl by co nejdříve navštívit svého praktického lékaře nebo přímo specialistu - urologa.

Manuál, jak provádět samovyšetření, naleznete na: http://prsakoule.cz/manualy/

To samé platí i v okamžiku, když muž cítí delší čas nepříjemné pocity a bolesti v oblasti třísel nebo pocity nezvyklé tíhy v šourku či u něj dojde k otoku varlete.

Kampaň Motýlkuj

Na prevenci tohoto onkologického onemocnění upozorňuje uskupení mladých mediků z neziskové organizace Loono společně s módní značkou Deedivine v kampani Motýlkuj.

„Loni jsme díky veřejné sbírce vybrali peníze na nákup speciálních gumových školicích modelů prsou a varlat, na kterých jsme během jednoho roku zvládli na vzdělávacích workshopech naučit přes 10 000 lidí správnou techniku samovyšetřování. Díky nám si 29 lidí odhalilo rakovinu včas,“ dodává Kateřina Vacková, zakladatelka Loono.

Kampaň podporuje i společnost Seznam.cz. „Díky spolupráci s Loono můžeme každému z pěti miliónů českých mužů připomenout význam prevence onkologických onemocnění. Otevřenou komunikací chceme z tohoto citlivého tématu snímat tabu a ukázat tak, jak málo stačí k záchraně života,” dodává Táňa Lálová ze společnosti Seznam.

Podpořit kampaň můžete i zakoupením motýlku - http://shop.deedivine.com/kategorie-produktu/muzi/motylky/.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám