Hlavní obsah
Bílý cukr upadl v nemilost, zkuste ho nahradit přírodními sladidly. Foto: Profimedia.cz

Přírodní sladidla, kterými lze nahradit bílý cukr

Bílý cukr upadl v nemilost. Pokud se to s ním přehání, přináší kila navíc a kazí se po něm také zuby. Sladké chuti se přesto nemusíte úplně vzdát. Zkuste nahradit rafinovaný cukr přírodními sladidly.

Bílý cukr upadl v nemilost, zkuste ho nahradit přírodními sladidly. Foto: Profimedia.cz
Přírodní sladidla, kterými lze nahradit bílý cukr

Melasa je jednou z nejlepších a nejzdravějších náhražek rafinovaného cukru. Jedná se o hnědo-černý sirup vyrobený z řepy nebo cukrové třtiny. Největší výhodou melasy je nízký obsah sacharidů (až o 50 % méně než v běžném rafinovaném cukru). Díky šetrnému zpracování je navíc melasa plná prospěšných látek.

Možná vás překvapí, že patří k nejbohatším přírodním zdrojům železa (ideální jako přírodní lék na anemii). Dále obsahuje velké množství vápníku, fosforu, zinku a třeba i chromu. V melase najdeme také značné množství vitaminu B, vitaminu C i kyseliny listové.

Med je dobře známou a rozšířenou přírodní náhradou bílého rafinovaného cukru. Je složen především z jednoduchých cukrů fruktózy a glukózy, dále pak z vody, vitaminů, minerálů, enzymů, polyfenolů a dalších látek.

Má antibakteriální účinky, pomáhá mírnit kašel, zlepšuje spánek a obsahuje i velké množství antioxidantů, které napomáhají v boji proti oxidačnímu stresu a zánětům.

Javorový sirup se vyrábí z mízy javoru cukrového. V Severní Americe se konzumuje již po mnoho staletí a odtud se rozšířil i do Evropy. Není náhodou, že Kanada má na vlajce javorový list.

Sirup obsahuje cenné minerální látky, především mangan a zinek. Mangan má vliv na celou řadu fyziologických pochodů v těle člověka. Podílí se na metabolismu cukrů, cholesterolu a aminokyselin, dále na vývoji chrupavky a kostí, na funkci pohlavních žláz nebo na činnosti nervové soustavy. Zinek ovlivňuje metabolické pochody v těle a imunitní systém. Sirup působí i jako antioxidant v ochraně před škodlivými volnými radikály.

V obchodě nezapomeňte pozorně číst etiketu, abyste si nekoupili místo čistého javorového sirupu sladidlo s pouhou příchutí obsahující přemíru rafinovaného cukru nebo kukuřičný sirup s vysokým podílem fruktózy.

Kokosový cukr se stává čím dál oblíbenějším přírodním sladidlem. Vyrábí se ze sladkého nektaru květů kokosových palem. Zahříváním se odpařuje voda, čímž vznikají malé hnědé krystalky sladké chuti s karamelovým nádechem. Na rozdíl od bílého cukru nebo kukuřičného sirupu, které dodávají tělu pouze „prázdné“ kalorie, obsahuje i další živiny.

Z významných minerálů je to především železo, zinek, vápník a draslík. Vedle mastných kyselin a antioxidantů obsahuje také inulin, který zpomaluje vstřebávání glukózy, proto má nižší glykemický index než běžný bílý cukr. Posiluje imunitu a kosti, má antivirové a antibakteriální účinky, je prevencí kardiovaskulárních onemocnění a anémie.

Datlový sirup poslouží jako chutná alternativa slazení třeba snídaňové kaše, bílého jogurtu nebo dezertů. Má příznivé účinky na trávení, zklidňuje nervový systém a průběžně dodává tělu energii. Obsahuje železo, hořčík, draslík a dále vitaminy B. Snadno si jej také připravíte doma pouze ze dvou surovin, z měkkých vypeckovaných datlí a z vody.

Agávový sirup byl jednu dobu oblíbený u zastánců zdravé výživy díky svému nízkému glykemickému indexu. Nicméně jeho účinky na lidský organismus jsou v poslední době diskutovaným tématem a některé jeho složky nejsou ještě dostatečně zmapované.

Proto při slazení agávovým sirupem buďte raději střídmí. Vysoký podíl fruktózy (70 až 90 %) z něj činí nejsladší sladidlo ze všech sirupů. Neměl by proto být zařazován do jídelníčku v nadměrném množství. Při detoxech a ozdravných kúrách bychom ho doporučovali vynechat stejně jako rafinovaný cukr.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků