Hlavní obsah
Dopaminový půst je o zřeknutí se všeho, co člověku dodává potěšení. Foto: Profimedia.cz

Nejnovější wellness trend ze Silicon Valley na snížení stresu a restart mozku

Toužíte si přes víkend skutečně odpočinout, zbavit se stresu a restartovat mozek, abyste do nového týdne byli v práci mnohem uvolněnější a produktivnější? Pak vyzkoušejte tzv. dopaminový půst od psychologa Camerona Sepahema z amerického San Franciska, který si oblíbili jako formu wellness mnozí úspěšní lidé ze Silicon Valley.

Dopaminový půst je o zřeknutí se všeho, co člověku dodává potěšení. Foto: Profimedia.cz
Nejnovější wellness trend ze Silicon Valley na snížení stresu a restart mozku

Dopaminový půst znamená zdržet se během 24 hodin všeho příjemného, včetně chutného jídla, sexu, oblíbeného cvičení či televize, mobilu, sociálních sítí a dalších oblíbených věcí a činností, díky kterým by byl jinak do krevního řečiště vyplavován hormon dopamin.

Někteří dokonce zacházejí tak daleko, že se vyhýbají všem společenským setkáním, včetně pouhého očního kontaktu.

Extrémní dopaminové půsty se zdržují veškerého jídla, nicméně aby půst zafungoval, můžete konzumovat i jednoduchá jídla bez chuti, která už od pohledu příliš dobře nevypadají.

„Podle propagátorů jen díky tomuto půstu dojde u jedince k minimalizaci stresu a také k restartu mozku, podobně jako se to děje u počítačů. Následkem toho dojde u jedince k uvolnění, lepšímu soustředění a větší produktivitě,” vysvětluje pro Daily Mail Jade Beecroftová, která na sobě dopaminový půst vyzkoušela.

Proč zrovna dopaminový půst?

Dopamin je neurotransmiter, lidově řečeno chemický posel mozku, který přenáší signály související s řízením, pamětí, vzrušením a odměňováním. Příliš málo dopaminu může například způsobit Parkinsonovu chorobu, svalovou ztuhlost, chvění, poruchy řeči a chůze.

V souvislosti s dopaminovým půstem je ale zapotřebí pochopit, jakou roli dopamin sehrává v systému odměňování. Podle odborníků se dopamin do krevního řečiště dostává právě na základě primárních odměn, jako je jídlo, sex a drogy, případně jejich náhražek (stačí být v cukrárně a přemýšlet o sladkostech, bez toho, abyste ochutnali sladké, a přesto dojde k aktivaci dopaminu v mozku).

Dopamin tedy může zaktivovat i očekávání a toužení po něčem. I proto se u lidí s depresí často přistupuje k léčbě, jež pomáhá ke zvýšení hladiny dopaminu v mozku, protože mezi hlavní příznaky deprese patří právě nedostatek touhy, zájmu a potěšení.

Přes všechna pozitiva dopaminu se ale nesmí zapomínat i na fakt, že je tato látka spjata i s nezdravým návykovým chováním. Proto psycholog Cameron Sepahem zkusil využít dopaminový půst k tomu, aby lidé minimalizovali touhu po nezdravém a nežádoucím chování.

Nejde o to, aby se zcela snížilo množství dopaminu v mozku, ale aby se snížila stimulace k uvolňování dopaminu, čehož lze dosáhnout právě snížením dopaminové aktivity, a to minimalizováním podnětů, které v nás vyvolávají touhu po odměnách.

Nejde o žádný skutečný restart mozku

Přestože z pohledu neurovědy takto prozatím nemůže dojít k žádnému skutečnému restartu mozku, toužíte-li se zbavit nějakého nezdravého chování či závislosti, může být omezení podnětů vyvolávajících touhu po odměně tím správným řešením.

Chcete-li např. přestat večer telefonovat či přijímat zprávy na nejrůznějších aplikacích, pak mnohdy postačí vypnout zvuk zvonění u telefonu, včetně všech oznámení z aplikací.

V ten okamžik přestane být dopamin aktivován náhražkou, tudíž jedinec přestane mít i nutkání zvednout telefon. A podobně to může fungovat u všech ostatních závislostí.

Dopaminový půst tudíž může mít skutečně pozitivní dopad na jedince, byť ne v takové míře, jak je někdy prezentován.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků