Nebezpečné bakterie a paraziti, které mohou mazlíčci přenést na své majitele

Novinky, das

Domácí mazlíčci velmi významně obohacují život lidí a přinášejí jim celou řadu pozitiv. Mají ale i své stinné stránky, které dle odborníků nelze podceňovat. Například psi mohou své majitele infikovat bakterií, která způsobuje infekce močových cest. Kočky zase mohou na člověka přenést parazita, který může způsobit Alzheimerovu nemoc, Parkinsonovu chorobu či rakovinu. Majitelům morčat pak hrozí plicní záněty.

Psi mohou stát za zánětem močového měchýře

Zánět močového měchýře tzv. cystitida bývá nejčastěji způsobena bakterií Escherichia coli. Bakteriím E. coli se daří v kyselém prostředí, a protože normální moč má kyselé pH, bakterie snadno proniknou do močových cest ze střev. U žen se tak nejčastěji děje po milování.

Podle nejnovějšího vědeckého výzkumu mohou mít právě tyto bakterie přímou souvislost s chováním psů. Vědci sledovali 119 lidí léčících se se záněty močového měchýře v nemocnici Hvidovre v dánské Kodani, přičemž 19 z nich žilo v domácnosti buď s kočkou, nebo psem.

Majitelé domácích zvířat si museli nechat na začátku studie prověřit výkaly zvířat, to samé pak opakovali i po 10 měsících. U dvou nemocných přitom lékaři objevili stejné bakterie, jež se nacházely i ve stolici jejich psů. Přestože jeden z pacientů se po téměř ročním období zotavil, jeho pes měl ve stolici stále ty samé bakterie, což podle vědců naznačuje, že pes je trvalý přenašeč infekce na svého majitele.

Není sice stále jasné, jak psi na svého majitele tyto bakterie přenášejí, nicméně autor studie, doktor Peter Damborg z univerzity v Kodani, pro odborný magazín New Scientist doporučuje všem majitelům psů, aby se vyhýbali pusinkování svých mazlíčků, a to zejména v okamžiku, když mají oslabený imunitní systém.

Parazit od koček může způsobit Alzheimerovu a Parkinsonovu nemoc i rakovinu

Jak ukázal poslední výzkum, parazit Toxoplasma gondii, který se běžně vyskytuje ve stolici koček, může způsobit Alzheimerovu či Parkinsonovu chorobu. Podle vědců právě tento parazit může během jednoho okamžiku změnit i více než 1000 genů spjatých s rakovinou.

Jakmile dojde k nákaze člověka, proteiny z parazita mohou také změnit komunikaci mezi mozkovými buňkami, což zvyšuje riziko vyvolávající již zmíněné choroby, ale i epilepsii.

Doposud bylo doporučováno vyhnout se kontaktu s kočičím trusem a pusinkování se s kočkami pouze těhotným ženám, jelikož je známo, že právě tento parazit způsobuje potraty či poškození vývoje plodu, a to zejména jeho mozku a očí. Aktuálně ale odborníci nabádají i ostatní majitele koček k obezřetnosti, a především k větší hygieně.

„Infekce tímto parazitem se zdají být neškodné, jelikož se projevují podobně jako mírná chřipka, ale jejich následky, které se mohou projevit až po letech, mohou být mnohem závažnější,” dodává pro Daily Mail autor studie doktor Dennis Steindler z Tuftsovy univerzity v americkém Massachusetts.

Morčata a vyšší riziko pneumonie

I morčata mohou být z pohledu přenosu nemocí pro své majitele nebezpečná.  Podle nizozemských vědců většina morčat v sobě pravděpodobně nosí bakterie zodpovědné za zánětlivé onemocnění plic, což se u nich projevuje výtoky z očí a nosu, které se mohou přenést i na člověka. U lidí se pak může kvůli těmto bakteriím vyvinout život ohrožující pneumonie.

Odborníci tak radí při kontaktu s domácími mazlíčky nepodceňovat hygienu a péči o ně! „Měli bychom si umýt ruce po každém kontaktu s mazlíčky, lidé s velmi oslabenou imunitou by se jim měli vyhnout úplně,” doporučuje doktor Steven Gordon, předseda infekčního oddělení na Clevelandské klinice v USA.

Samozřejmostí jsou i pravidelné návštěvy u veterináře, a to nejen kvůli očkování, ale i odčervování mazlíčků.