Hlavní obsah
Zlé sny brání posilujícímu spánku. Foto: Profimedia.cz

Také se vám jednou za čas zdají sny, kdy se probouzíte celí zpocení a vystrašení a uklidní vás až uvědomění si, že to byl jen sen? Pak vězte, že v tom nejste sami. Jednou za čas se objeví takový sen téměř každému. Může za to boj mezi mozkovými centry bdění, která se vypínají, a centry spánku, která zahajují svou činnost.

Zlé sny brání posilujícímu spánku. Foto: Profimedia.cz
Co stojí za děsivými sny

„V mládí se mi často zdávalo, že padám z výšky dolů a budím se prudkým trhnutím a teď se mi to vrátilo. Pravděpodobně je to tím, že mám hodně práce. Manžel říká, že při usínání trhám rukama nebo nohama,” svěřuje se paní Eva deníku Corriere della Sera.

Úprk před nebezpečím, pád z výšky paláce, autonehoda, napadení apod. jsou sny, které přicházejí v polospánku. Nejedná se přitom o nic výjimečného, stává se to 70-80 % populace.

Zlé sny přitom brání posilujícímu spánku. Lidé jsou pak často ospalí a unavení. Není vyloučeno, že se za noc několikrát opakují a že mají totéž téma. Mohou být spontánní, ale také mohou být vyvolány některými špatnými návyky, léky nebo nemocemi.

Mohou je způsobovat tyto příčiny:

  • Bohatá večeře. Kořeněná jídla nebo večeře o čtyřech chodech aktivují metabolismus, zvyšují tělesnou teplotu a stimulují aktivitu mozku. To vede k neklidnému spánku. Abychom lépe spali, experti doporučují snížit spotřebu kofeinu již odpoledne a jít spát nejméně dvě hodiny po jídle. Jestliže se vám stane, že máte pozdě večer hlad, vezměte si banán nebo vypijte sklenku mléka, které obsahují tryptofan, esenciální aminokyselinu, která pomáhá usnout.
  • Filmové horory nebo četba thrillerů. Poslední věc, kterou děláte před odchodem na lože, hraje hlavní roli. Hudba, kterou jste poslouchali, kniha, kterou jste četli, televizní seriál, který jste sledovali, anebo konverzace, to vše ovlivňuje spánek. Když před spaním zhlédnete filmový horor nebo si čtete thriller, je pravděpodobné, že budete mít zlé sny. Proto nezhasínejte hned po čtení či sledování filmu, ale pokuste se vyvolat pozitivní myšlenky tak, abyste mozek „uklidnili”.
  • K nočním můrám může vést i nedostatek spánku. Když se málo vyspíte, je pravděpodobné, že následující noc bude fáze REM prodloužená a přinese živější a intenzivnější sny.
  • Také napětí a úzkost nashromážděné za celý den mohou mít vliv na sny. Podle posledních výzkumů nemusejí zlé sny jen škodit: mají tu funkci, že reprodukují náročné scénáře, které mohou v životě nastat, aby nás nacvičily, jak reagovat a rychle najít řešení.
  • Zlé sny bývají často registrovány u pacientů s některými chorobami, například psychickými, ale také u epilepsie, syndromu neklidných nohou či spánkové apnoe.
  • Mohou být rovněž jedním z vedlejších účinků léků, a to zejména antidepresiv. Také náhlé vysazení některých léků, zejména benzodiazepinů, může vést k nočním můrám. Pokud máte zlé sny po užívání některého léku, je vhodné zaklepat na dveře lékaře, který zváží změnu medikace.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků