Psychologové však zjistili, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody minimálně o 400 %, bez ohledu na to, jestli se volá s hands free nebo bez něj.

Výzkumy vědců totiž ukazují, že na telefonování z auta není nejnebezpečnější to, že řídíme jednou rukou místo oběma. Nejriskantnější je, že klesne řidičova pozornost a schopnost reagovat na silniční provoz.

Experti ze Sydneyské univerzity zkoumali čtyři sta automobilových nehod. Jejich studie ukázala, že u lidí, kteří telefonovali z vozu bez hands free, stouplo riziko nehody pětkrát. A při telefonování s ním čtyřikrát. "Závěr našeho výzkumu je jasný - při řízení vozu netelefonovat," říká jeden z autorů studie, Mark Stevenson.

Trochu drsný šot

V Belgii vzbudil svého času vzrušené debaty televizní šot financovaný ministerstvem dopravy. Řidič, který při jízdě telefonoval pomocí hands free, se dopustil několika dopravních přestupků. Nakonec se nezadržitelně řítil na copaté děvčátko, které přecházelo po přechodu pro chodce. Obraz se zastavil těsně před nárazem. Na obrazovce se objevil nápis: "To je děsný, co všechno je možné udělat s mobilem."

Spoustě lidí připadal ten šot trochu přehnaný. Ale je to opravdu tak?

Dopravní psycholog Karel Havlík uvádí ve své knize Psychologie pro řidiče (nakladatelství Portál), že podnikatel nebo manažer mívá na stokilometrovém úseku silnice v průměru dvanáct telefonátů a tři SMS zprávy.

Dopravní psychologové zjistili, že telefonující řidič, kterému není víc než třicet let, reaguje o půl vteřiny pomaleji a lidé nad třicet pak v průměru o 1,5 sekundy později. Při rychlostech 110, 130 a 160 km/h to znamená, že první skupina zabrzdí o 15, 18 nebo 22 metrů dále než řidiči, kteří netelefonují. Druhá skupina potom v průměru o 45, 54 a 66 metrů dále.

Neukáznění šílenci

Psycholožka Anne Bollingová řídila studii švédského Výzkumného ústavu silniční dopravy. Tvrdí, že většina řidičů, kteří za jízdy telefonují, se to podvědomě snaží kompenzovat tím, že zpomalují a jedou opatrněji.

Je ovšem otázka, jestli se to týká i nejrizikovější skupiny, oněch pěti procent neukázněných, emocionálně nevyrovnaných řidičů, kteří mají podle německých výzkumů na svědomí zhruba čtyřicet procent všech nehod.

Britská policie zadržela podnikatele Harryho Offera, který při rychlosti 185 km/h telefonoval a koukal do mapy. Upozornil na sebe tím, že se na dálnici na poslední chvíli vyhnul srážce s neoznačeným policejním vozem a málem najel i do stavebního dělníka, který na dálnici pokládal signální kužely. Soud odsoudil podnikatele ke třem měsícům vězení.

Ani Anne Bollingová však nezjistila, že by telefonování pomocí hands free bylo bezpečné. Rizikový je podle ní hlavně příjem hovoru, čtení SMS a vytáčení čísla, kdy se řidič musí dívat jinam než na silnici.

Stejně nebezpečný jako alkohol

Vědci z univerzity v belgické Lovani potvrdili, že největší nebezpečí telefonování za volantem nespočívá ve způsobu hovoru (s hands free nebo bez něj), ale v nižším soustředění řidičů:

* prodlužuje se jejich reakce na neočekávané události, třeba brzdění, o 30 až 70 %;

* řidiči také přehlížejí téměř polovinu značek;

* v 25 % případů nedávají přednost v jízdě.

Podle některých britských výzkumů je telefonování za volantem podobně riskantní jako řízení auta pod vlivem alkoholu.

Riziko trvá i poté, co hovor skončil

Podle psychologa Karla Havlíka není telefonování za volantem nebezpečné jen kvůli tomu, že zvyšuje nepozornost řidiče, zpožďuje jeho reakce a vyvolává nepravidelnost jízdy. Ale také kvůli tomu, že výrazně snižuje jeho schopnost předvídat rizikové situace a včas na ně reagovat. Není náhodou, že právě předvídavost bývá jednou z dominantních vlastností řidičů, kteří dokázali ujet statisíce kilometrů bez nehod.

Rozdělit pozornosti na jízdu a telefonování je snazší pro ženy. Přesněji řečeno pro vyježděné řidičky. Mozek žen totiž lépe zvládá víc činností najednou. Ale ani ženy nejsou imunní vůči selhání.

Zejména pokud se musí:
* soustředit na obsah hovoru;
* dělat při něm rychlá a závažná rozhodnutí;
* pokud hovor provokuje konflikt nebo emoce.

Zajímavé je, že riziko selhání mužů a žen přetrvává i poté, co telefonický hovor skončili. Pokles koncentrace u nich obvykle neodezní tak rychle, jak by bylo potřeba.

Varující jsou také statistiky smrtelných dopravních nehod. Těch, které zavinilo telefonování za volantem, stále přibývá. Josua Cohen ze Střediska pro analýzu rizik při Harvadově univerzitě v americké Cambridgi spočítal, že v USA vzrůstají v posledních dvou letech o varujících 10 procent ročně.

Je otázka, kolik lidí bude muset zemřít, než dojde na slova australského vědce Marka Stevensona: "Pří řízení vozu je bezpečný pouze jeden způsob použití mobilu. Netelefonovat."