"Pohyb ve vodě je důležitý mimo jiné proto, že narozdíl od pasivního odpočívání na gauči představuje aktivní formu relaxace, která kompenzuje sedavý způsob života," řekl primář oddělení rehabilitace Nemocnice Na Homolce Ivan Hadraba.

Letní návštěvu bazénu doporučuje především starším lidem, pro které je namáhavé vydávat se na cesty kolem světa, v nichž si libuje mladá generace. "Bazén je pro ně snadněji dostupný a garantuje jim kvalitu vody. Nehrozí ani přehřátí na slunci," vysvětlil.

Vztlakem vody se sníží tělesná váha, tedy i zatížení páteře, kloubů a vazů paží a nohou. Pro mnohostrannost pohybů se doporučuje plavání při postižení pohybového aparátu. Plavání se nejčastěji - a mnohdy jako jediné - doporučuje při bolestech zad či kloubů. Podle primáře je ale důležitá volba plaveckého stylu.

Jak správně plavat

"U bolestí za krkem a v bederní páteři není dobré plavat déle stylem prsa, a už vůbec ne s hlavou vytaženou nad hladinu, kdy se krční partie přetěžují," upozornil. Vhodnější je podle něj plavání naznak, ale i střídavé a symetrické napínání svalstva páteře při kraulu je přínosné.

Správně prováděné plavání je podle primáře nejlepším tréninkem pro vývoj pohybového aparátu a vnitřních orgánů dětí a mládeže. Společné plavání v rodinách s malými dětmi upevňuje psychickou vazbu mezi dítětem a rodiči. Plavat lze ale v každém věku. Otužuje, zlepšuje prokrvení a trénuje vytrvalost.

Plavání může rovněž příznivě ovlivnit váhu. Každý druhý Čech trpí nadváhou, vliv na to má nedostatek pohybu. Proto by lidé vedle úpravy jídelníčku měli začít i sportovat - dobrou možností jsou procházky a právě i plavání.

Hlasujte v anketě pod článkem:
Jak často chodíte plavat?