Nafouklé břicho znamená, že v něm probíhá fermentace, čímž vzniká plyn. Rovnováha bakterií, které žijí ve střevech, je narušena. Nadmutí však může být také známkou některých chorob, jako je celiakie, nesnášenlivost laktózy, syndrom dráždivého střeva nebo chronická zácpa.

Pokud žádnou takovou nemocí netrpíte, můžete se pokusit zajistit si ploché břicho tím, že z jídelníčku vyškrtnete některé potraviny, které nadýmání způsobují.

Cibule

Seznam nevhodných potravin začíná cibulí, která obsahuje fruktany, sacharidy, které naše tělo jen málo zpracuje a které zvyšují obsah vody ve střevech a nadýmají.

Jogurty

Mnoho lidí volí jogurt jako dietní svačinu, některé druhy ale nafukují břicho a způsobují zvýšený obsah cukru, který v těle fermentuje. Dejte si raději řecký jogurt, který má asi o třetinu cukrů méně.

Brokolice

Brokolice stejně jako květák, kapusta a zelí obsahují sacharidy, které nedokážeme strávit, protože naše tělo k tomu nevyrábí náležitý enzym. A tak tyto potraviny v břiše fermentují a vyvolávají nadmutí.

Luštěniny

Nestravitelnou vlákninu, která vyvolává nafouknutí břicha, obsahují také luštěniny. Abychom dosáhli snížení obsahu amidů, je třeba luštěniny nechat bobtnat ve vodě celou noc, nebo alespoň 12 hodin a vodu několikrát vyměnit. Nepřidáváme sůl, ale trochu jedlé sody, aby luštěniny byly lehčí a měkčí.

Naše střeva přivykla zpracovaným potravinám a odvykla vláknině. Proto v případě, kdy sníme luštěniny nebo zeleninu s vysokým obsahem vlákniny, reagují střeva fermentací, nadmutím břicha a zpomaleným trávením. Je proto vhodné zařazovat takové potraviny do jídelníčku postupně.

Melouny

Problémy vyvolávají i melouny. Tato letní pochoutka je totiž plná fruktózy, kterou třetina lidí nedokáže správně strávit. To vyvolává plynatost v žaludku a pocit tíhy.

Obiloviny

Obiloviny obsahují vysoký podíl nestravitelných fruktanů, které vyvolávají zácpu.

Smažené potraviny a nápoje s bublinkami

I smažené potraviny a nápoje s bublinkami mohou zvýšit objem našeho břicha. To je další důvod, proč jejich konzumaci omezit. Smažené potraviny ztěžují trávení, především když jsou připravovány na nezdravých olejích.

Sycené nápoje jsou bohaté na cukry, které způsobují fermentaci, a na plyn, takže nafouknou břicho jako balon.

Jednoduché cukry

Nafouklé břicho může vzniknout i v důsledku zadržování vody. To může mít různé příčiny, zejména vysoký obsah soli v přijímané potravě, ale také jednoduchých cukrů. Kolem 80 procent potřebné tekutiny je vhodné dodávat tělu pitím, zbytek v zelenině, která má tu výhodu, že obsahuje vitamíny a minerály.

Co pomáhá

Zabránit nafouklému břichu můžeme popíjením čaje z fenyklu. Ten brání vzniku fermentace, stejně jako máta, kmín, koriandr či kardamom. Mohou se používat samostatně nebo všechny dohromady, aby byl čaj účinnější.