„O tom, že káva vysušuje, nemůže být řeč. Je to skutečně mýtus, který je však ve společnosti hluboce zakořeněný. Žádné studie takový účinek nikdy neprokázaly. Naopak. Čtyři šálky denně – silnější překapávané kávy nebo slabších espres –, jsou úplně v pořádku. Ani v létě se dehydratace nemusí lidé bát. Kvalitní káva má více antioxidačních látek než zelený čaj, já dva až šest šálků doporučuji například pacientům s nemocnými játry,“ vysvětluje Jitka Tomešová, nutriční terapeutka a antropoložka z pražské Thomayerovy nemocnice.

Její kolega docent Pavel Kohout, gastroenterolog a nutricionista, dokonce založil Institut kávy, aby se lépe mezi lidmi šířila osvěta, pokud jde o blahodárné účinky kávy. To, jak moc je zdravá, určuje samozřejmě kvalita kávy.

„Nejlepší je dát si espreso z presovače, kam se sype kvalitní zrnková káva, a je zde optimálně nastaven tlak i teplota. Ale ani z kafeterie nebo french pressu není špatná, jen by se tam káva neměla dlouho louhovat. Nejslabší je samozřejmě instantní,“ říká Tomešová a dodává, že ani negativní vliv na pleť nebo zuby nelze kávě přisuzovat.

„Káva je povzbuzovač a nevysušuje, tedy není důvod, jak by mohla škodit pleti. Obsahuje fenoly, rostlinné látky, které barví, ale dva až čtyři šálky denně zdravým zubům neublíží. Je to podobné jako s červeným vínem. Určitě samozřejmě neuškodí se po kávě napít vody.“

Do auta rohlík a zázvorové bonbóny

V letních měsících na nás útočí spousta jiných stravovacích šotků. Nejčastěji je to přejídání v programech all inclusive, na druhou stranu není zdravé ve vedrech ani úplně hladovět.

Lékaři varují před pitím kohoutkové vody v afrických zemích nebo exotických destinacích a před ledem z této vody vyrobeným.

Našim střevům neprospívá ani sezení v letadle nebo autě. „Dlouhé hodiny v autě mohou způsobit nevolnosti, zvláště u dětí. Nejlepší svačinou na delší cestu jsou suchary nebo suché rohlíky. Pomáhá i zázvor ve formě bonbonů nebo lízátek. Dlouhé sezení při cestě letadlem také nepomáhá správné funkci střev. Během letu je ideální konzumovat lehce stravitelná jídla, jednou za čas se projít a protáhnout v uličce,“ doporučuje Kateřina Šimková, nutriční specialistka a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.

Konzervy jen s rybičkami

Na čundr, pokud už to musí být konzervy, je nejlepší vybrat ty s rybičkami kvůli vysokému obsahu bílkovin. Lze přibalit i lančmít, ale vždy je potřeba zkontrolovat obsah masa. Vhodnou stravou na cesty jsou zeleninové pomazánky, fazole nebo sterilovaná zelenina.

„Naopak doma nechte paštiky a polévky z pytlíku. Obvykle mají vysoký obsah tuku, soli a konzervačních látek,“ varuje Šimková a připomíná pravidlo číslo jedna.

„Každý člověk by měl vypít přibližně 40 ml tekutin na 1 kilogram své hmotnosti. Lidé s nadváhou by při výpočtu měli odečíst kilogramy tuku, které mají navíc,“ dodává nutriční terapeutka. Dámy s váhou do šedesáti kilogramů by měly denně vypít zhruba 2,5 litru, pánové až 4 litry tekutin.