Riziko cestovní trombózy se obecně zvyšuje až čtyřnásobně v případě, že vás čeká cesta delší než čtyři hodiny. Hlavním problémem je, že člověk sedí v jedné poloze s minimálním pohybem dolních končetin. Tím se vyřadí z funkce tzv. svalová pumpa, která napomáhá toku krve proti zemské gravitaci.

Zvláště když se k tomu přidá těsné oblečení a malý prostor pro nohy, který je typický pro auto i letadlo, může velmi snadno dojít ke zpomalení toku krve v nohách a zvyšuje se tak šance na vznik krevní sraženiny.

Další problém, který napomáhá vzniku trombů při cestování, je snížený příjem tekutin, který zhoršuje plynulé proudění krve.

Trombóza však sama o sobě život neohrožuje. Velmi nebezpečný je okamžik, kdy se cestující po přistání postaví. V tu chvíli se opět proudění krve obnoví a hrozí utržení trombu. Ten pak putuje krevními cévami přes srdce až do plic, kde může ucpat jednu z plicních krevních cév a nastává plicní embolie.

V případě, že postižený nedostane okamžitou lékařskou pomoc, zpravidla umírá.

Trombóza je vznik krevní sraženiny, neboli trombu, uvnitř cévy. Dochází při ní k omezení průtoku krve, která koluje naším oběhovým systémem. Příčiny jsou nejrůznější – od vrozeného sklonu ke zvýšenému srážení krve, přes poškození žilní stěny při operaci či úrazu, stresové situace, obezitu, až po kouření, užívání antikoncepce nebo zpomalení průtoku krve právě v důsledku dlouhého sezení při cestování nebo nejčastěji i kombinací několika uvedených faktorů.

Příznaky tromboembolie: 

  • projevy dušnosti
  • pocit nedostatečného dechu
  • bolest na hrudi
  • slabost
  • únava
  • závratě
  • zrychlený tep
  • vykašlávání krve 

Někdy mohou být však příznaky méně charakteristické nebo zastřené užíváním léků. Přítomnost trombózy spolehlivě potvrdí ultrazvukové vyšetření.

Důležitá prevence

Obecně se pro minimalizaci vzniku trombózy doporučuje dodržovat zdravý životní styl, nekouřit, dbát na dostatek pohybu, vyhýbat se stresovým situacím apod.

Vhodné je užívat i doplňky stravy, které podporují správný průtok krve i v rizikových situacích. Mohou být i na čistě přírodní bázi, vyrobené ze speciálního rajčatového koncentrátu a vinné révy, jež začnou fungovat 1,5 hodiny po požití a jedince chrání po dobu dvanácti až osmnácti hodin.

Pokud plánujete let letadlem, pak vždy volte místo u uličky, kde můžete alespoň na chvíli natáhnout nohy. Bude-li váš let delší, alespoň každé dvě hodiny se projděte střídavě po špičkách, plných chodidlech a po patách. Cvičte s lýtky a chodidly vsedě, nebojte se použít elastické kompresní punčochy.

Při delším cestováním v letadle, autě či autobuse si pak hlídejte dostatečný příjem tekutin, omezte léky a alkohol. Vždy volte pohodlný oděv.