Označení premenstruační syndrom (PMS) v sobě zahrnuje hned několik jednotlivých symptomů, které se u žen objevují v období před menstruací. Projevy mohou být jak fyzické, tak i emocionální nebo psychické, popsáno jich bylo několik desítek (bolesti různého druhu, podrážděnost, nevolnost, nespavost, únava, závratě atd.).

V období dospívání některé z projevů PMS zažívá přes devadesát procent dívek, u dospělých žen postihuje nějakým způsobem více než 30 procent, uvádí Dailymail.

V menší míře jsou u žen potíže natolik vážné či silné, že se u nich jedná už o tzv. premenstruační dysforickou poruchu. Symptomy v tomto případě vážně narušují každodenní život.

Co způsobuje PMS?

Premenstruační syndrom je popisován jako mentální, fyzické a emocionální změny, které se projevují u žen v druhé polovině menstruačního cyklu, tzv. luteální fázi. Přesné příčiny nejsou doposud přesně známy, má se však za to, že výrazným znakem jsou hormonální změny.

Lékařka Deyo Famuboniová z Londýna tvrdí, že některé z nepříjemných projevů se dají výrazně zmírnit. Jak na to?

Nadýmání 

Nadýmání v době před nástupem menstruace má co do činění s kolísáním hormonů. Svaly ve střevech se kvůli tomu uvolňují, což způsobí viditelně ´vypouklejší´ břicho. V návaznosti na to se obsah ve střevech pohybuje pomaleji, což může způsobovat zácpu.

Nejlepším pomocníkem při takových obtížích je jíst menší porce a častěji, vynechat šumivé nápoje či slané pokrmy. Pro zmírnění zácpy se doporučuje zvýšit objem vlákniny ve stravě.

Podrážděnost a změny nálad 

Právě podle náhlé změny nálad a nepříjemné podrážděnosti nejen ženy, ale mnohdy i jejich okolí ví, že se blíží čas menstruace. Výjimkou není ani úzkost a deprese.

Ačkoli v tomto případě lékaři nevědí, co proměnlivé stavy chování způsobuje, i přesto znají odpověď, jak se jim vyhnout, nebo je alespoň zmírnit. Navrhují pravidelné cvičení, dostatek relaxace, redukovat stres, neuškodí ani jóga nebo akupunktura.

Důležitý je v daném období dostatek spánku, pomoci může i větší přísun vitamínu B6 (semena slunečnice, pistácie, ořechy, ryby). Z přírodních pomocníků se doporučuje drmek obecný, který měl v rámci několika studií pozitivní účinky na lepší náladu.

Přibývání na váze

Jednou z hlavních příčin přibývání na váze může být zadržování vody v těle. U některých žen se jednalo o více než jeden kilogram. K zadržování tekutin může přispět časté popíjení nápojů s kofeinem, alkoholu nebo konzumace potravin s vysokým obsahem soli.

Pro odvodnění organismu mohou pomoci přírodní diuretika, mezi která patří například pampeliška, zázvor, petržel nebo jalovec. I před použitím přírodních prostředků je ale lepší se nejdříve poradit s lékařem, zhodnotit intenzitu problému a stanovit nejlepší možnou pomoc.

Bolestivost a přecitlivělost ňader 

V luteální fázi před samotnou menstruací v těle dochází ke změně hladin hormonů - hladina estrogenu klesá a progesteron naopak stoupá. To opět vede k uvolňování některých svalů v ženském těle, co patří mimo jiné i mezi základní přípravné kroky těla pro případ těhotenství.

S tím také může souviset nepatrné zvětšení ňader (více vody v těle) a jejich přecitlivělost nebo zvýšený pocitový tlak v prsou. Výjimkou není ani výskyt malých cyst.

S bolestivostí mohou pomoci běžně dostupné léky z lékárny, samozřejmostí by mělo být nošení dobře padnoucí podprsenky, a to klidně i v noci, pokud jsou prsa velmi citlivá. Pomáhá také omezení kouření, akupunktura nebo reflexní terapie.