Jednou za čas je tudíž dobrá kompletní očista organismu. Začít můžeme očistou trávicího traktu. Říká se, že zdraví je odrazem stavu našeho zažívání. Kvůli nevhodné stravě a látkám, se kterými se denně dostaneme do styku (pesticidy, potravinářské přísady, léky a chemikálie), jsou střeva zanesena zbytky a „usazeninami“. Ty se pak mohou dostávat zpět do krve a také se velmi snižuje vstřebávání živin.

Vhodná strava očistu zefektivní

„Jídlo by mělo být ideálně složené tak, aby s jeho zpracováním tělo nemělo příliš velkou práci, aby ho nezatížilo. Jenže naše strava tomu absolutně neodpovídá. Po každém jídle proto musí vynaložit značnou energii, aby nevyužitelné látky z potravy vyloučilo, a používá k tomu mnohdy i zásobní antioxidanty a minerály, kterých se pak nedostává na přirozenou ochranu a očistu orgánů,“ vysvětluje zkušená výživová poradkyně Monika Divišová z centra Wellnessia.

„Skvělým prostředkem pro podporu organismu, který se pak dokáže lépe poprat s případnou nemocí, je pravidelná očista. Ale je třeba vědět, co jíst před očistou i po ní, čím celý proces zefektivnit a také že jej mohou zpočátku provázet nepříjemné pocity – bolest hlavy či únava. Když se myje podlaha, voda je také při prvním mytí špinavá,“ dodává odbornice.

Způsobů očisty organismu je mnoho – od speciální úpravy jídelníčků přes čerstvé šťávy, bylinky, antioxidanty až k půstům. Je důležité pochopit, že nejde o jednorázový akt, ale o déletrvající proces, který je nutné přizpůsobit kondici, životnímu stylu, možnostem a zkušenostem jedince.

Příprava na očistu
Zvyšte pitný režim, minimálně 2,5–3 litry vody nebo bylinkových čajů denně. Tekutiny pomáhají s vylučováním odpadních látek.
Vyřaďte z jídelníčku smažená jídla, uzeniny, červené maso, instantní směsi, alkohol, kávu, bílou mouku a pečivo vůbec, cukr, černý čaj, umělá sladidla a mléko.
Jezte dostatek zeleniny, ideálně jako součást každého jídla. Díky vysokému obsahu vlákniny přispívá k podpoře trávení.
Pijte zeleninové šťávy a jezte zeleninové saláty. Syrová zelenina má vysoký obsah výživných látek a enzymů.
Zvyšte objem vlákniny v jídelníčku. Právě ta má důležitý vliv na správné trávení a pročištění střev. Váže totiž na sebe odpadní látky, které pak odejdou společně s vlákninou z těla ven. Přisypte do zeleninové polévky ovesné otruby nebo lněné semínko, na salát si dejte slunečnicová semínka, fazole také obsahují spoustu vlákniny.
Přílohy si vybírejte bezlepkové, například tmavou rýži, pohanku, jáhly, brambory, quinou, batáty.
Přidejte pohyb – rozhýbete tím metabolismus a lymfatický systém. Aerobní pohyb je velmi důležitý – kolo, běh, brusle, aerobik.
Nezapomínejte na odpočinek a relaxaci – pro dobrý noční spánek nejezte minimálně dvě hodiny před spaním a zahrňte do svého programu některé relaxační techniky (jóga, pilates, tai-či, dýchání). Řadu z těchto technik můžete praktikovat také doma.

Tato příprava na vlastní detoxikaci je vlastně zdravou úpravou životního stylu. Optimální je dodržovat tento režim alespoň týden a potom zařadit na několik dní vlastní očistu ve formě velmi lehkého jídelníčku, šťáv nebo půstu. Poté opět dodržovat po dobu jednoho týdne tuto přípravnou fázi. Tento proces můžete opakovat několikrát do roka.

Samotná detoxikace

Nejedná se o úplný půst, ale o velmi lehkou stravu po dobu sedmi dní. Nezapomeňte na to, že omezením a odlehčením jídelníčku dáváte tělu „prostor“ na úklid a regeneraci.

Detoxikace
Samotná sedmidenní očistná kúra může začínat každý den pitím teplé vody s citrónem.
Snídaní může být čerstvá šťáva, ovocný salátek nebo zeleninové smoothie.
Ke svačině opět ovoce s několika mandlemi.
Oběd poskládejte z těchto surovin: dušená zelenina, jáhly, celozrnná rýže, quinoa, batáty, luštěniny, mořské řasy, semínka. Připravte si z nich polévku nebo rizoto.
Odpoledne si dejte jen zeleninový vývar nebo smoothie.
Kromě zmíněných potravin můžete používat i olivový olej a čerstvé bylinky.
Jezte pomalu, kousejte a dávejte si malé porce. Důležité je nesolit, nesladit, dodržovat pitný režim a detoxikaci podpořit přírodními potravinovými doplňky – zeleným ječmenem či řasou chlorellou apod.

Detoxikace je pro tělo léčivým a blahodárným procesem. Stejně jako v noci, kdy se zklidníme a odpočíváme, je detoxikace malou „dovolenou“ pro naše orgány, které jinak jedou na plné obrátky při odbourávání alkoholu, tuků a masa. Je to pro tělo čas regenerace, uzdravování a úklidu. Patří do prevence zdraví a přispívá k psychické pohodě.

„Aby detoxikace byla skutečně účinná, je nutné dodržovat obecná doporučení – zamezit překyselení organismu, udržovat zdravý zažívací systém, upravit stravu a pitný režim. Důležitý je přirozený pohyb, umění relaxace (najít si chvilku jen pro sebe) a harmonizace našich vztahů. Odměnou nám bude nárůst energie a budeme si moci užívat nadcházejících slunečných dní,“ uzavírá celou problematiku terapeutka na řízenou detoxikaci Jana Peffková.