Raw strava spočívá v konzumaci tepelně a chemicky neupravených potravin. Vyznavači této stravy říkají, že vyšší teploty než 42–45 stupňů ničí v jídle důležité látky. V tom případě se plnohodnotná strava znehodnotí, stane se nevýživnou a v některých případech dokonce i škodlivou.

Příznivci raw food vycházejí z vědeckých poznatků, že tepelně upravená jídla ztrácí potřebné vitamíny, minerály a že jsou kyselinotvorné. Podle nich narušují přirozenou rovnováhu těla, zanášejí organismus a nadměrně zatěžují vylučovací orgány.

Raw food
Strava obsahující zeleninu, ovoce, semena, klíčky a ořechy. 100% vegan, neobsahuje lepek, laktózu, éčka. Je vhodná pro alergiky.

„Živá strava má v České republice dobře našlápnuto, zajímá se o ni stále více lidí. Raw food je výživový směr, který vychází z vědeckých poznatků dokládajících, že tepelně neupravená strava má blahodárné účinky na fungování organismu. Osahuje většinu živin v maximálně přirozené podobě, a díky tomu brání překyselení organismu, posiluje imunitu, napomáhá trávení – člověk se po tom cítí plný energie, lehký a svěží. Navíc když zjistíte, jak raw food chutná, a proniknete do přirozených chutí surovin, intuitivně máte potřebu se k takovému jídlu vracet,” říká Tereza Havrlandová z Lifefood.

Sladkosti bez starostí

Co ocení mnoho matek malých, ale i větších dětí je, že se v raw food pochoutkách neskrývá bílý, ani jiný rafinovaný cukr. Veškeré sladkosti se totiž dochucují datlemi, rozinkami, brusinkami nebo jakýmkoliv jiným sušeným ovocem. V některých případech se používá agávový sirup.

Raw strava opravdu není o tom, že se musí konzumovat „tráva“ a stále stejné zeleninové pokrmy, o čemž se lidé mohou přesvědčit na Raw festu, který se bude konat 6.–7. června na pražské Štvanici. Návštěvníci mohou mimo jiné ochutnat raw svíčkovou, nivu ze spiruliny, živou čabajku, dorty, pudinky nebo například palačinky.

Raw sushi
Raw sushi je skvělou letní volbou

FOTO: Jana Černá

Suroviny na „rýži“: 25 g mandlí (namočených přes noc a následně oloupaných), 50 g slunečnicových semínek (namočených přes noc), ½ stroužku malého česneku (bez vnitřního klíčku), 2 polévkové lžíce avokádového oleje, 1 polévková lžíce nastrouhané mrkvičky, sůl (nejlépe himalájskou), pepř

Na náplň: cuketa, mrkev, červená cibulka, žlutá paprika

Na zázvor: čerstvý kořen zázvoru (stačí 5 cm kousek), 2 polévkové lžíce vinného octa, 1 polévková lžíce agáve sirupu, 2 polévkové lžíce vody, 1 polévková lžíce šťávy z červené řepy

Na „wasabi“: ½ avokáda, čerstvý křen, špetka zeleného ječmene

- 1 plátek řasy nori
- tamari (na namáčení místo sojovky)

Postup:

1. Den nebo pár hodin předem si připravte marinovaný zázvor. Oloupejte a nakrájejte ho na tenké plátky. Z ostatních ingrediencí udělejte nálev a zázvor v něm alespoň několik hodin nechte v lednici marinovat.

2. Mandle, třetinu slunečnicových semínek, prolisovaný česnek a avokádový olej hoďte do mixéru a rozmixujte na kaši. Obsah přendejte do misky, přisypte slunečnicová semínka a dobře promíchejte s najemno nastrouhanou mrkví.

3. Na plnění si připravte dva dlouhé špalíčky z poloviny malé cukety, tenké proužky z jedné mrkve, pár dílků žluté papriky a trošku červené cibulky na klínky.

4. Obalte si bambusovou nebo špejlovou podložku na sushi potravinovou folií, řasu rozstřihněte na dvě poloviny a položte na podložku lesklou vrstvou dospod.

5. Na řasu rozložte trochu směsi ze semínek a konec kraje dál od vás nechte 1 cm volný, aby rolka držela dobře zabalená.

6. Do středu na semínkovou směs rozložte proužek cukety, pár proužků mrkve, cibulových klínků a papriku, navlhčete volný konec lehce vodou a zarolujte jako běžné sushi.

7. Na wasabi nastrouhejte křen, smíchejte s rozmačkaným avokádem a dobarvěte zeleným ječmenem.

8. Rolky přepulte a každou nakrájejte na osm špalíčků.