Když máme hlad, dáme si něco vydatného, co nás zasytí. Náhodné chutě ale nemají s hladem moc společného. Intenzivní chuť na určitou věc je většinou znamením, že naše tělo bojuje s nedostatkem některých látek.

A co specifická chuť, to vlastní význam toho, co nám aktuálně chybí. Stručný přehled chutí a jejich příčin přinesl server Dailymail.

Chuť na čokoládu 

Přepadne-li vás chuť přímo na čokoládu, může tím tělo dávat najevo, že mu chybí hořčík. K poklesu minerálů (a tedy i hořčíku) dochází u žen také v druhé polovině menstruačního cyklu, což může souviset i s premenstruačním syndromem. Chutě na čokoládu tak mohou právě ženy přepadat hlavně v tomto období.

„Hladinu hořčíku v těle může navíc dost rychle vyčerpat i přílišné pití alkoholu, čaje, kávy či šumivých nápojů,” uvádí Nicola Loweová, profesorka výživových věd na University of Central Lancashire.

Čím v případě potřeby nahradit: Pokud se nechcete čokolády za žádnou cenu vzdát, vyberte alespoň takovou, která obsahuje minimálně 75 procent kakaa (bude mít více hořčíku a méně cukru).

Bohatším zdrojem hořčíku jsou pak také ořechy, vhodná je i listová zelenina, hnědá rýže, celozrnný chléb nebo dýňová semínka.

Chuť na sladkosti

Jste chvíli po obědě a stejně vás přepadá chuť na něco nezdravého a hlavou se vám honí přehled sladkostí, které byste si mohli dopřát? Pak je to možná kvůli nedostatku chromu.

„Tento minerál společně s inzulínem usnadňuje vstřebání glukózy do buněk v těle,” vysvětlila Loweová a dodává: „Některé studie naznačují, že u pacientů s diabetem může nevyrovnanou hladinu cukru v krvi stabilizovat právě přísun chromu.”

Čím v případě potřeby nahradit: Čím více cukrovinek budete mlsat, o to víc danou situaci zhoršíte. Zkuste místo nich tedy sáhnout po jiných zdrojích chromu, jako jsou játra, ledviny, hovězí či kuřecí maso, mrkev, brambory, brokolice nebo chřest. Tím se také vyvarujete výrazných výkyvů hladiny cukru v krvi.

Chuť na pořádný kus masa

Většina lidí si bez masa nedokáže představit pořádné jídlo. Pokud se vám častěji stává, že vás neopouštějí chutě třeba na pořádný steak, možná máte málo železa, nebo také zinku.

„Mírný nedostatek zinku je poměrně běžný, protože lidé poslední dobou konzumují méně červeného masa,” poznamenala výživová odbornice. „Tento minerál navíc představuje důležitou roli ve funkci imunitního systému. Pokud ho tedy máte dlouhodobě nedostatek, můžete být náchylnější k nachlazení či chřipce,” dodala.

Čím v případě potřeby nahradit: I když červeným masem nic nezkazíte, můžete ho nahradit i jinými zdroji, jako jsou například korýši, čočka, špenát, dýňová semínka nebo třeba sýr.

Chuť na sýr

I specifické chutě na různé sýry mají svůj význam. Pravděpodobné je, že vám chybí vápník. „Jde o nejdůležitější minerál pro tělo. Nejenže pomáhá udržovat zdravé zuby a kosti, ale hraje také důležitou roli ve správné funkci nervů a svalů.”

V rámci různých diet se ale mnozí lidé vyhýbají potravinám, které vápník obsahují, čímž se zvyšuje počet jedinců, kteří mají v období 40 až 50 let osteoporózu.

Čím v případě potřeby nahradit: Mlsání sýrů, pokud se mu nebudete věnovat každý den, neškodí, z hlediska dodání vápníku se dají ale sýry nahradit třeba mlékem, jogurty, konzervovaným lososem či sardinkami, brokolicí nebo mandlemi.

Chuť na pečivo

Nedokážete si představit život bez čerstvého pečiva, a když nedostanete svou „dávku”, máte na něj pořád chuť? Důvodem nemusí být ani tak hlad, jako spíše nedostatek aminokyseliny tryptofan.

„Tělo tuto látku potřebuje k tomu, aby mohlo regulovat serotonin (též známý jako hormon štěstí). Jeho nedostatek vede ke zhoršení nálady, úzkostem či problémům se spánkem,” uvedla Loweová.

Vhodným zdrojem tryptofanu je krůtí maso, mléko, vejce, kešu a vlašské ořechy nebo banány.