Dieta podle krevních skupin

Potraviny vybíráte podle své krevní skupiny. Například pro krevní skupinu A jsou vhodná vegetariánská jídla, pro krevní skupinu 0 je vhodné maso.

Výhody: Pokud máte krevní skupinu, jež odpovídá potravinám, které máte rádi, bude vám vyhovovat.

Nevýhody: Jídelníček podle krevních skupin může být deficitní na některé důležité živiny. Obzvlášť pokud si ji člověk sestavuje sám bez znalostí racionální stravy.

"Doporučovat někomu, že nemá jíst některé potraviny (například maso), protože se pro jeho krevní skupinu nehodí, je nesmyslné. Obzvláště pokud ho má rád, nepůsobí mu žádné trávicí problémy a nemá zdravotní komplikace, které mu ho nedovolují," radí Jan Sutnar.

Hodnocení: *

Zónová dieta

Ve stravě dodržujete přesný poměr mezi sacharidy, tuky a bílkovinami (40 % sacharidů, 30 % bílkovin, 30 % tuků).

Výhody: Zónová dieta vás naučí sestavovat si stravu sami a jíst pravidelně. Budete se orientovat ve složení potravin, kolik mají sacharidů, tuků a bílkovin. Neměli byste trpět hlady. Hubnutí jde pomalu, ale jistě. U tohoto typu stravování se dá vydržet celoživotně a vyhnout se tak jo-jo efektu.

Nevýhody: Dieta je náročnější na složení jídelníčku. Aby byl zachován příslušný poměr živin, dietu by měl sestavit odborník.

"Pokud je dieta správně sestavená, sacharidy jsou přesunuty do dopoledních hodin a do oběda, pak je to velmi vhodná forma diety, kterou můžete držet dlouhodobě. Není založena na nesmyslech a nebudou vám při ní chybět důležité živiny," doporučuje výživový poradce.

Hodnocení: *****

Dělená strava

Jeden den jíte pouze bílkoviny, druhý den pouze sacharidy. Dále je skupina neutrálních potravin, které můžete jíst kterýkoliv den. Zjednodušeně řečeno, jeden den jíte rostlinné potraviny, druhý den živočišné.

Výhody: Dieta je jednoduchá na vymýšlení jídelníčku a relativně funkční na redukci váhy. U některých jedinců funguje redukce váhy rychle a dobře.

Nevýhody: V den, kdy jíte pouze rostlinné potraviny, vám budou chybět důležité bílkoviny. Ve dnech, kdy jíte pouze živočišné potraviny, je vše v pořádku, jeden den bez sacharidů je pro zdravého člověka zanedbatelný.

"Dieta není racionálně složená a není vhodná pro lidi se zdravotními problémy. Pokud ji někdo dodržuje, neměla by se používat dlouhodobě. Po vysazení může dojít k jo-jo efektu," upozorňuje Sutnar.

Hodnocení: **

Jednodruhová dieta

Celý den jíte pouze jednu potravinu, a to v libovolném množství. Nejčastěji to bývá pouze rýže, nebo jen jablka či vejce.

Výhody: Nemusíte přemýšlet, co jíte, máte to dané. Vliv na redukci váhy je individuální, na někoho dieta může působit, na jiného ne.

Nevýhody: Naprosto nevhodná a jednostranná strava. Rychle se přejí a nedá se u ní vydržet delší dobu. Po vysazení se váha opět vrátí k původní hodnotě. Někomu může způsobovat trávicí problémy.

"Pokud jste zdravý jedinec, chcete zhubnout dva kilogramy do plavek a je vám jedno, jestli hubnete svaly nebo tuk, můžete dietu na krátkou dobu vyzkoušet. Sám bych ale tento způsob diety nikomu nedoporučoval. Nedá se držet dlouho, protože by se začaly projevovat zdravotní problémy. Po vysazení se dají předpokládat sklony k jo-jo efektu. Při opakování této diety si zahráváte se svým zdravím," varuje odborník.

Hodnocení: *

Dieta podle Antónie Mačingové

Začnete s detoxikací organismu, která trvá přibližně čtyři týdny, poté pokračujete s udržovací fází. Jídelníček máte jasně daný. Obsahuje hodně syrové zeleniny a zeleninových jídel.

Výhody: Relativně pravidelná strava s dostatečným příjmem vlákniny. Jídelníček je podrobně rozepsán i s jednotlivými recepty. Někteří lidé se po této dietě cítí lépe, zredukují váhu a jsou spokojení.

Nevýhody: Jídelníček v některých dnech obsahuje málo bílkovin, nebo málo komplexních sacharidů. Nejste limitováni v množství stravy, takže velcí jedlíci si přijdou na své, ale na úkor shazování váhy. Dieta není vhodná pro ty, komu dělá problémy zelenina.

"Převážně hladové snídaně. Po některých jídlech se může brzy dostavit hlad. Strava není racionálně složená. Velké množství zeleninových jídel, která se brzy přejí. Pokud někdo 4týdenní očistný program chce zkusit, směle do toho, ze zdravotního hlediska se vám nic nestane, ba naopak můžete tělu prospět. Vliv na redukci váhy je zcela individuální, závisí mimo jiné na velikosti porcí," vysvětluje výživový poradce.

Hodnocení: ***

Dieta podle Štefana Margity

Jídelníček je pevně daný. Jí se pouze 3x denně. Ukázka jídelníčku jednoho dne: Snídaně: černá káva; oběd: dvě vařená vejce a vařený špenát; večeře: grilovaný steak, hlávkový salát, ovoce

Výhody: Úspora času. Rychlá redukce váhy, ale spíše u lidí, kteří ještě moc diet nezkoušeli.

Nevýhody: Zredukovaná váha je především svalová hmota než tuková. Dieta je neracionální, není vhodné ji držet delší dobu.

"Nevhodná dieta z hlediska dlouhodobé redukce váhy. U této diety málokdo vydrží, takže po vysazení dojde k rychlému jo-jo efektu. Pro lidi s narušeným metabolismem a pro lidi držící nesmyslné diety či hladovky naprosto nevhodná a většinou bez účinku. Dietáře nováčky může nadchnout kvůli rychlému úbytku váhy, ale moc se neradujte, hubnete hlavně svaly.

Hodnocení: *

Atkinsova dieta

V jídelníčku nejsou skoro žádné sacharidy. Porce jsou přiměřené, jsou dovoleny tučné uzeniny, vejce, čokolády s vysokým procentem kakaa. Množství sacharidů za den by nemělo překročit 20 g.

Výhody: Za krátkou dobu rychlé úbytky váhy. Svalová hmota se dobře udržuje a hubne se převážně tuk. Sestavení jídelníčku není složité, jsou to hlavně živočišné produkty. Nacházejí se zde potraviny, které se v jiných dietách nevyskytují. Tučná masa a uzeniny, čokolády.

Nevýhody: Dieta se za krátkou chvíli přejí. Pro lidi se zdravotními problémy není vhodná. Dieta funguje, pouze pokud dodržujete limitní množství sacharidů, a to do 20 g za den. Měla by se dodržovat striktně.

"Pro zdravé lidi má výborné účinky. Redukuje se převážně tuková hmota, svalová se zachovává. Po vysazení však může nastat jo-jo efekt," upozorňuje Jan Sutnar.

Hodnocení: ****

Nízkokalorická dieta

Za den smíte sníst pouze 200–800 kcal.

Výhody: Tato dieta má smysl, pokud je dobře sestavená a obsahuje kolem 800 kcal, vše pod tuto hodnotu je velmi deficitní a pro lidský organismus nedostačující. Při této dietě se dá rychle zhubnout.

Nevýhody: S takto malým příjmem energie se dostavuje často hlad. Málokdo je schopen vydržet na této dietě delší dobu.

"Dieta je výživově velmi deficitní, nedá se držet delší dobu. Po návratu ke svým předchozím jídelním zvyklostem přichází rychlý nárůst váhy na původní hodnotu," uzavírá téma odborník.

Hodnocení: *