Důležité vitamíny B, C, D a E

Již několik výzkumů prokázalo, že lidé s vyšší hladinou vitamínu B, C, D a E v krvi mají lepší paměť i myšlení. Velmi důležitý je především vitamín B 12, který se nachází nejvíce v mase, vejcích a mléce. Nedostatek tohoto vitamínu je úzce spjat s problémy s pamětí. "Hladinu vitamínu B12 by si měli nejvíce hlídat vegetariáni, lidé starší 50 let, nemocní užívající léky na cukrovku nebo pálení žáhy," vysvětluje pro WomensDay.com člen americké neurologické akademie Orly Avitzur.

Pro lepší paměť je také dobré vyhýbat se jídlům obsahující transmastné kyseliny (včetně smažených jídel a baleného pečiva). Podle vědeckých studií lidé s vysokou hladinou těchto tuků mají horší kognitivní (poznávací) funkce mozku.

Trénování paměti pomocí her

Pokud si chcete zachovat výtečnou paměť i do vysokého věku, pak si nezapomínejte neustále hrát. Ideální je luštění křížovek, sudoku, ale i deskové hry jako je Scrabble, Česko, Mathable, Kris Kros, AZ kvíz či karetní hry. Pomoci mohou i koníčky jako je malování, tvůrčí psaní či šachy.

Pravidelný pohyb

Cvičení spouští pozitivní změny v mozku, jako je lepší prokrvení, vytváření nových spojení mezi nervovými buňkami a vznik nových mozkových buněk, které pomáhají posílit paměť a řešit problémy s dovednostmi.

Každodenní svižná procházka v délce cca 30 minut pomáhá udržovat v normě hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak, čímž se i snižují šance na rozvoj demence.

"Výzkumy prokázaly, že i dlouholetý gaučový povaleč, který se odhodlal a začal pravidelně cvičit, velmi záhy pocítil i pozitivní změny, co se týče všech mozkových funkcí, včetně paměti," dodává Arthur F. Kramer, ředitel Beckmanova institutu pro vědu z University of Illinois.