Je vcelku logické, že ve chvíli, kdy někoho bolí žaludek, je mu na zvracení, má průjem či jiné nepříjemné problémy, je jídlo to poslední, na co myslí. Jakmile se ale situace alespoň trošku zlepší, mají mnozí pocit, že už je vše zažehnáno, a začnou se stravovat, jak jsou zvyklí.

To je ale špatně. Každý uvedený problém je třeba dostatečně "vyléčit", což může znamenat i několikadenní dietní režim. Jinak hrozí riziko, že se nepříjemné obtíže znovu vrátí, třeba i s horším průběhem.

Server Health sestavil přehled některých potravin, kterým bychom se měli při podráždění břicha či žaludku ve vlastním zájmu vyhnout.

Mléčné výrobky

Při problémech s podrážděním žaludku se v první řadě vyhněte mléčným výrobkům (mléko, sýry atd.). Virová nebo bakteriální infekce totiž může dočasně (někdy i trvale) způsobit stav, kdy dochází k nedostatečné tvorbě enzymu, jenž štěpí mléčný cukr (intolerance laktózy), vysvětluje Robynne Chutkanová, odborná asistentka na oddělení gastroenterologie Georgetownské univerzitní nemocnice ve Washingtonu.

Perlivé nápoje 

Mnozí lidé, kteří mají v oblibě sladké perlivé nápoje, viní především bublinky obsažené v drincích za své potíže, např. s nadýmáním. Na vině jsou ale přesněji chemikálie (kyselina citrónová a různé konzervanty) v těchto nápojích obsažené, které jsou pro mnohé jedince těžké na žaludek.

Konzumace takových nápojů sama o sobě způsobuje pocit plnosti, při potížích se žaludkem či nadměrném říhání se mohou obtíže ještě výrazně zhoršit.

Alkohol 

Někdy může sklenička něčeho ostřejšího pomoci ke zklidnění žaludku, ve větším množství ale rozhodně riskujete spíše nepříjemné překyselení žaludku (v lepším případě), říká gastroenteroložka Amita Bhanová z nemocnice Henryho Forda v Západním Bloomfieldu (Michigan).

Chemikálie obsažené v alkoholu mohou navíc dráždit žaludeční sliznici, nehledě na to, že zhoršují problémy s játry.

Čokoláda a kofeinové nápoje

Pokud trpíte průjmem, rozhodně se vyhněte kofeinu, který uvolňuje stolici. Čokoládové drinky zase mohou obsahovat mléčné složky, které mohou být pro jedince s přecitlivělostí na laktózu hůře stravitelné.

Tučná jídla

Při problémech s těžkým žaludkem byste se měli vyvarovat také potravin s vysokým obsahem tuku. Podle doktorky Cutkanové tučná jídla aktivují v žaludku receptory, které zpomalují vyprazdňování žaludku, čímž ještě znásobí pocit plnosti či přejedení.

Citrusové plody či šťávy

Citrusové plody je vhodné konzumovat kvůli jejich vysokému podílu vitamínů, z hlediska obsahu kyselin ale mohou zároveň u některých citlivějších jedinců způsobovat kyselý reflux. To samé platí i o ovocných šťávách z citrusů. Při problémech se zažíváním či bolestech žaludku se raději těmto věcem vyhněte.

Koření 

Koření a pálivá jídla nemusejí být na škodu, pokud jste na ně zvyklí. V případě že ne, rozhodně nejdříve vyzkoušejte na malé porci, zda vám nějaký pokrm bude vyhovovat. Jinak se totiž můžete dočkat nepříjemných zažívacích problémů.

Koření samo o sobě ale nenadělá tolik škody, větší zlo napáchá spíše jeho kombinace s nevhodnými potravinami, například tuky, na kterých je jídlo připravováno.

Čtěte také
Drátenictví aneb Krása zaniklého řemesla se vrátila
Drátenictví bylo v minulosti řemeslem nejchudších vrstev, dnes je vyhledávaným rukodělným uměním.
Více se dočtete ve čtvrteční příloze deníku Právo.