Osteoporózou je ohroženo tři čtvrtě miliónu Češek a Čechů, většina to neví. Nemoc, zvaná tichý zloděj kostí, nepůsobí dlouho žádné potíže. Prvním projevem může být až vážná zlomenina, která může skončit i smrtí.

Odborníci doporučují plavání, protože pohyb a cvičení ve vodě jsou snazší. Tělo nadnášené vodou je o 90 procent lehčí a pohyb nebolí. Plavec zapojuje svaly i klouby celého těla, svaly posiluje a klouby získávají větší pohyblivost. Silnější svaly znamenají lepší schopnost pohybu a chůze, takže klesá riziko pádů a zlomenin, které jsou právě pro lidi s osteoporózou velmi rizikové. Řídké kosti se špatně hojí.

Kromě plavání radí odborníci také vodní aerobik, kdy člověk cvičí v mělké či hluboké vodě. Osvědčil se podle nich také jogging ve vodě, který lze provádět v hluboké vodě s hlavou a rameny nad vodou. Pomáhá i staré čínské bojové cvičení tai-či nebo golf.

Konzultace s lékařem

Senioři, kteří překročili sedmdesátku, by se před zahájením nového cvičení ale měli vždy poradit s lékařem, zda je pro ně vhodné. Určitě by měli volit cviky, které zlepšují rovnováhu a koordinaci a posilují svaly. Omezí tak riziko pádů. Prevence pádů je ve vyšším věku velmi důležitá - polovina zlomenin páteře a 90 procent zlomenin kyčle jsou způsobeny pádem.

Riziko řídnutí kostí roste s věkem. Lékaři proto radí lidem po padesátce, aby se zajímali o stav svých kostí a nechali se vyšetřit.